Afgelopen dagen heb ik op één acculading ruim 100 kilometer gefiets op mijn Keola waarbij ik constant in de middelste stand (stand 3) van de trapondersteuning heb gefietst. (zie de update van mijn Keola review)
De gemiddelde snelheid was op deze stand zo'n 20km/u, een normale fietssnelheid dus waarbij ik licht meetrapte, zeg maar met dezelfde mate wanneer je de wind in de rug zou hebben.
Ik ben 100% tevreden met dit resultaat en weet dat ik gewoon heel ver kan komen met één acculading.
Dus als je -zoals ik vaak doe- 25km/u fietst neemt het verbruik exponentieel toe en is het bereik zo'n 50 kilometer.
Zo zie je maar dat iets langzamer fietsen (20km/u) de aktieradius zomaar verdubbeld kan worden.
Waarom zou je meer bereik willen? Ben je van plan toertochten in één keer te maken van meer dan 80 kilometer? Dat doet niemand. De meeste mensen fietsen gemiddeld een toertocht van 30 'a 40 kilometer op een dag. Tijd genoeg dus om de accu aan de lader te hangen.
Mocht je persé wél meer bereik willen, kun je kijken naar de nieuwe
R.A.T. Pro Lithium Black Swan endurance met een dikke 36 Volt 15Ah LiFePo4 accu. Dan heb je een bereik van 120-150 kilometer.
Maar deze fiets is wel duurder (1599,-), maar het geld zeker waard.