advertentie:

ZEV trail T 7100 en RDW van Lelystad

Alle informatie per merk en type Elektrische Motor
Forumregels
Vermeld duidelijk het Merk en Type van de elektrische motor.

ZEV trail T 7100 en RDW van Lelystad

Berichtdoor Könecke op vr 24 okt 2014, 13:28

Beste forumlezers,
Eind Februari 2014 vonden wij een electrische scooter, de ZEV trail T 7100 op internet en besloten deze aan te schaffen. We wilden onze benzine motorscooter verruilen voor een millieu besparend vervoer.
Wij rijden geen auto, geen van ons beiden hebben een autorijbewijs. Daarnaast hebben we wel een motor met zijspan voor lange ritten.
De electrische scooter de ZEV Trail T 7100 kochten wij dus en hij moest uit de VS komen, dat duurde al langer dan normaal en kwam pas in Juni in Nederland, hij moest in elkaar gezet worden en er moest type goedkeuring bij de RDW aangevraagd worden, en dat gaat tergend langzaam. De RDW is in Lelystad en daar zitten 3 mensen die al die goedkeuringen moeten regelen, waarvan er 1 ziek is en diegene had verstand van electrische voertuigen en motoren. Er is een afspraak gemaakt voor half November a.s. Dat vind ik wel overdreven lang duren. De handelaar van de ZEV Trail T 7100 is SWIR in Den Bosch en behandelt de zaak en krijgen er ook een punthoofd van. Het is het eerste model, maar is in Duitsland al door de TUV goedgekeurd
..zolang hebben wij nog nooit hoeven te wachten op een gekochte motor. :?
Könecke
Könecke

Re: ZEV trail T 7100 en RDW van Lelystad

Berichtdoor wijnand op vr 24 jun 2016, 07:04

En, Hoe rijdt dat nu na een paar jaar? Zou u uw ervaring willen delen? Ik ben me aan het oriënteren en zoek alternatieven voor de dure zero-s en BMW evolution.. Misschien is de ZEV een optie?

groet,

Wijnand
Novox C20 5500W | 60V 40AH LiFePo4 | Schwalbe Weatherman 120/70-12
wijnand
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Re: ZEV trail T 7100 en RDW van Lelystad

Berichtdoor ildanach op za 20 aug 2016, 14:11

Hallo Wijnand,
Ik heb de ZEV nu dus eigenlijk pas iets meer dan een jaar kunnen gebruiken, en dat dan nog slechts in korte tussenpozen daar ik vaak van huis ben.
Laat ik eerst even vertellen waarom ik destijds voor de ZEV Trail heb gekozen en niet voor bv Zero, Brammo ( nu Victory), BMW, Energica of een van die andere merken die er nu op de markt zijn.
Tijdens mijn zoektocht naar goed elektrisch vervoer als vervanging voor mijn Yamaha T-Max zocht ik een motor die niet al te duur zou zijn en waarvan de onderdelen ( en dan in het bijzonder de batterijen) niet zo duur zouden zijn. Een motor die robuust genoeg zou zijn om er nog wat aan te kunnen knutselen ( zoals een bagagerek bv) en die ook niet te veel problemen zou hebben om er met 2 personen op te rijden.
Veel merken vielen door deze criteria al snel af, zeker als ik gebruikerservaringen erover las op internet en ze in actie zag op Youtube.
Mijn oog viel op een gegeven moment op de ZEV Trail, eigenlijk het frame van de Honda Big Ruckus 250 cc maar dan in een elektrische uitvoering. Ik las over de Amerikaanse ( van oorsprong Oostenrijks) fabrikant die ze uit China importeerde en ze aanpaste (verbeterde) om ze geschikt te maken voor de Amerikaanse en Europese wetgeving. Over de klantvriendelijkheid van dat bedrijf enzovoort. Wat mij vooral aantrok was het feit dat de LifePO4 batterijen die er in de ZEV Trail waren geplaatst van het gewone standaardtype waren die men ook in auto's plaatst en andere voertuigen. Gewone pakketten, en daarom overal te koop als de oude het na verloop van tijd zouden begeven. Pakketten van bv de ZERO zitten in speciaal voor die motor gemaakte boxen en kosten een vermogen als zij aan vervanging toe zijn. Batterijen voor de ZEV kosten minder dan de helft daarvan.
Ik vond uit dat er een importeur van ZEV in Den Bosch zat en bestelde dus mijn ZEV, mij niet realiserende dat ik de eerste in Nederland zou zijn die zo'n ding bestelde en dat er nog geen typegoedkeuring op zat. Vandaar mijn vorige post dus, daar Nederland zich weer eens op zijn smalst liet zien.
Pas in mei 2015 kon ik op de ZEV gaan rijden.
Dan nu mijn ervaringen.
Misschien is het leuk om dan eerst even de volgende filmpjes op Youtube te gaan bekijken die ik daar al heb geplaatst over mijn ervaringen met de ZEVT8500.
https://www.youtube.com/watch?v=rjSOVU1Mr3w
https://www.youtube.com/watch?v=sPUIxT7NIWE
https://www.youtube.com/watch?v=hKXaKfnLW84
https://www.youtube.com/watch?v=M6H2Xi96T60

De ZEV blijkt een fijne motor, echter ik had de pech een 'maandagmorgen exemplaar' te hebben getroffen. De controller bleek vanaf het begin kuren te hebben die gelukkig uiteindelijk onder garantie werd vervangen voor een goede.
Doordat de importeur door de RDW gedwongen was geweest de meest idiote veranderingen eraan uit te voeren om 'm maar van een kenteken te mogen voorzien ( erg onprofessioneel gedrag van de anderhalve man op het keuringsstation van de RDW te Lelystad) was er teveel aan de bedrading geknoeid wat tot gevolg had dat ik mijn ZEV op dit moment door een gediplomeerd elektricien van vrijwel volledig nieuwe bedrading laat voorzien. Maar dat is dus incidenteel, omdat ik met mijn exemplaar de hete kastanjes blijkbaar uit het vuur moest halen voor andere toekomstige ZEV rijders in Nederland. In Engeland en Duitsland had de ZEV de typegoedkeuring al gekregen, maar in Nederland was men schijnbaar even vergeten dat dat voldoende was in een verenigd Europa. Duitsers kunnen nooit zo precies zijn als de vaklui bij de RDW in Lelystad met hun handboek uit de jaren 50 van de vorige eeuw van elektrisch vervoer ( volgens de importeur)

Dat dus wat betreft mijn ervaringen met de ZEV op dit moment. Ik vind de Zero's en de BMW en de Victory Empulse en bv de Italiaanse Energica veel te duur naar verhouding. Zeker als je daar dan ook nog eens de kosten voor de onderdelen bij gaat optellen. De ZEV wordt onder een andere naam in eerste instantie voor die enorm grote Chinese markt geproduceerd en in de VS dan aangepast voor de hogere Westerse criteria op het gebied van vervoer. Maar de prijzen voor onderdelen blijven wel laag daardoor, want die zijn op de Chinese markt afgestemd. Een achterwiel met motor erin kost maar zo'n 650 € daardoor. En de batterijen kostten als volledig pakket voor bv een T6100 1760 € ( ik heb de 8500 dus iets meer capaciteit) Laatste keer dat ik het opzocht lag bij de Zero zo'n pakket rond de 5000 €.
Dat zijn zaken die je mee in overweging moet nemen bij de aanschaf van een elektrische motor.
Er is natuurlijk nog veel meer, zoals bv hoever je komt met een lading en hoe lang het laden op zich duurt. Bij de ZEV is het in ieder geval zo dat na een half uur laden er al weer 75 % lading in de batterijen zit, het laden naar de volle 100 % duurt zo'n 5 a 6 uur omdat de lader uit veiligheidsoverweging overgaat op druppelladen daarna. Overal langs de weg waar laden mogelijk is kan worden geladen als je over een verloopstekker beschikt voor de laadpalen. ( de lader zelf heeft een gewone geaarde stekker)
Ik heb het handboek van de ZEV persoonlijk vertaald uit het Engels en schrijf steeds alle ervaringen ( ook op het gebied van laden) op in een soort van logboek. Daarnaast heb ik alle ervaringen van anderen ( vooral in de VS in dit geval) verzameld in een document. Mocht je daar interesse in hebben laat het me dan weten.

groet
Jean-Bob (Könecke)
ildanach

Keer terug naar Elektrische Motoren | Informatie, onderhoud en oplossingen