advertentie:

Documentaire "who killed the electric car"

Alle informatie per merk en type Elektrische Auto
Forumregels
Vermeld duidelijk het Merk en het Type van de elektrische auto in het onderwerp.

Documentaire "who killed the electric car"

Berichtdoor mason op vr 26 dec 2014, 20:56

Misschien interessant voor de electric freaks onder ons. Dit is een documentaire die over de auto industrie in Amerika gaat. In de staat California werd in de jaren 90 de elektrische auto geintroduceert door voornamelijk GM, en nog wat andere automerken. De auto van GM de EV1 werd op de markt gebracht als lease auto en kon ongeveer 130 km rijden op 1 volledige lading. En dat was dus al in de jaren 90. Dus we hadden nu al lang 600 km kunnen rijden op 1 volledige lading als de amerikaanse lobby niet zo misselijk had gedaan. Maar goed, GM had nooit verwacht dat er animo voor deze auto zou zijn. En deze auto werd dan een tijdje later weer afgepakt van de lease rijders onder het mom van dit word niks met deze auto. In deze documentaire word dan ook getoond hoe wij burgers zwaar in de maling worden genomen. De elektrische auto werd dan ook zwaar bekritiseerd door de olie en auto industrie, die bang waren dat ze veel geld mis zouden gaan lopen.

Hier de documentaire;

http://www.veoh.com/watch/v12581888HJGJ ... ectric+car
mason
EVN forum Corporal
EVN forum Corporal
 
Berichten: 16
Geregistreerd: vr 21 nov 2014, 15:09

Re: Documentaire "who killed the electric car"

Berichtdoor franktuk op di 30 dec 2014, 00:42

Heel interessante documentaire. De strekking was dat er uiteindelijk gezocht is naar een oplossing waarbij alle partijen nog een voortbestaan of voordeel zouden hebben: Hybride auto's. En zo geschiedde, leerde de toekomst (documentaire is van 2006).
Bij veel volledig elektrische auto's is het nu verplicht om de accu te leasen tegen een stevige prijs van bijna €100 per maand. Weg voordeel.

Misschien is de goedkoopste oplossing wel om een oudere hybride auto te kopen (Toyota Prius) en die om te laten bouwen tot een elektrische auto met een eigen accupakket.
franktuk
EVN forum Corporal
EVN forum Corporal
 
Berichten: 14
Geregistreerd: vr 27 dec 2013, 13:37

Re: Documentaire "who killed the electric car"

Berichtdoor StadsImker op za 09 jan 2016, 14:57

Ik heb deze documentaire ook een tijd geleden gezien... en hij is inderdaad erg interessant en een absolute aanrader..

Afschuwelijk slim was het van de fabrikant om de EV alleen aan leaserijders te verstrekken... echt doortrapt gewoon en verschrikkelijk zonde dat ze alle auto's zomaar gesloopt hebben.

Maar ook dichter bij huis zien we dit soort manipulaties!
Voorbeelden zijn o.a.:
    de lobby tegen wind-energie (Inka Marina ze schijnt te worden betaald!)
    Wind op zee - Dit is een truc om kleine partijen onmogelijk te maken om in windenergie te kunnen investeren.
    bouwen en opstarten van kolencentrales - Dit voorkomt dat een goede prijs wordt betaald voor groene energie
    Om zeep helpen van Groen certificaten - door te ruime uitgifte aan grootverbruikers, waardoor er geen gezonde vraag meer is en dus de handel geheel stil ligt
    Mensen omkopen op de wadden eilanden om voor het boren naar gas in het waddengebied
    Olie- en/of gevaarlijk afval in zout cavernes. Dit brengt zeer grote risico's met zich mee!
    Fraking en het in de grond pompen van het vervuilde afval water om de laatste druppels olie uit de velden bij Schoonebeek te krijgen
    In hoog tempo analoge meters vervangen in huizen naar digitale! om te voorkomen dat mensen terug kunnen leveren en de meter zo achteruit draait.
    Steeds weer opnieuw ropepen dat iets onderzocht moet worden om zo tijd te rekken. Dit is in meerdere situaties gebeurd... o.a. in Groningen om de aardgas kraan niet te hoeven sluiten, maar ook bij diverse onderzoeken naar locaties voor wind-energie, kleine investeerders overleven de onderzoeks-periode niet. Ook bij het uitgeven van grond t.b.v. wind-turbines met een veel te kort recht van opstelling.
    De vergaande privatisering van Nuts voorzieningen... Heeft u niet het gevoel dat alles veel duurder is geworden dan toen de NUTS-voorzieningen er nog waren en we met zijn allen 'eigenaar' waren. De marktwerking maakt alles echt niet goedkoper.
    Leeg vreten van subsidie potten, door de grote jongens... met groene fantasie projecten in het buitenland. Dit om te voorkomen dat de guldens en Euro echt geinvesteerd worden in Groen dat ten goede komt aan bijv. huiseigenaren en gewone burgers of kleinere innovatieve 'groene' ondernemeningen.
[/list]

Allemaal voorbeelden van pure sabotage door groot-kapitaal en (vet gesubsidieerde) wetenschappers, die willen graag onderzoeken want het betaald de hypotheek goed... Maar ook zijn er foute politicy die hun ziel verkopen aan grote bedrijven. Misschien niet direct geld hebben ontvangen maar zeker wel toezeggingen om na hun politieke carriere hun zakken goed te kunnen vullen.
StadsImker
EVN forum Rookie
EVN forum Rookie
 
Berichten: 8
Geregistreerd: vr 25 dec 2015, 15:01

Re: Documentaire "who killed the electric car"

Berichtdoor SimonLeBon op do 24 maart 2016, 02:24

StadsImker schreef:Ik heb deze documentaire ook een tijd geleden gezien... en hij is inderdaad erg interessant en een absolute aanrader..

Afschuwelijk slim was het van de fabrikant om de EV alleen aan leaserijders te verstrekken... echt doortrapt gewoon en verschrikkelijk zonde dat ze alle auto's zomaar gesloopt hebben.
...
Allemaal voorbeelden van pure sabotage door groot-kapitaal en (vet gesubsidieerde) wetenschappers, die willen graag onderzoeken want het betaald de hypotheek goed... Maar ook zijn er foute politicy die hun ziel verkopen aan grote bedrijven. Misschien niet direct geld hebben ontvangen maar zeker wel toezeggingen om na hun politieke carriere hun zakken goed te kunnen vullen.

Het leasen was niet doortrapt, maar een hele gebruikelijke gang van zaken, dat vrijwel alle EVs uitsluitend met lease contracten geleverd werden, was vooral te danken aan het experimentele karakter. Wat wel heel doortrapt is, waren de patenten op NiMh-cellen voor voertuigen, die door Chevron/Texaco bemachtigd werden (die patenten zijn in 2014 wel verlopen). http://evworld.com/article.cfm?storyid=1198

En wat betreft de lobby; dat is het logische gevolg van het concentreren van de macht op één punt (Brussel/Washington). Vele lobbyisten zijn oud-parlementariers/politici die voor de industrieën heel interessant zijn, omdat ze een netwerk hebben. Ze weten precies hoe de besluitvorming tot stand komt (en wie te kietelen), en kunnen zij vaak concepten voor wetsvoorstellen schrijven. In die concepten (die soms letterlijk overgenomen en ingediend worden) kunnen slinksheden zitten, waarmee de vertegenwoordigde industrie op een of andere wijze op lange termijn bevoordeeld wordt.

Overigens zou ik graag zien dat wetenschappers/onderzoek gesubsidieerd wordt, ipv dat dit door industrieën gebeurt (denk bijvoorbeeld aan ontwikkeling van medicijnen, die door patenten onbereikbaar zijn voor veel mensen of het niet kunnen maken van medicijnen omdat een deel gepatenteerd is). Ook zou wat mij betreft het hele systeem van toekenning en vooral de duur van patenten/copyright op de schop moeten, zodat kennis/cultuur weer in het publieke domein terecht komt en er echt geïnnoveerd kan worden. De kosten voor het aanhouden van een patent/copyright zouden elk jaar exponentieel moeten stijgen.

Kennis/cultuur moet naar mijn mening vrij toegankelijk zijn.
Geef me werk dat ik leuk vind en ik heb geen werk meer.....
Avatar gebruiker
SimonLeBon
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero
 
Berichten: 649
Geregistreerd: zo 31 mei 2009, 11:30
Woonplaats: Ridderkerk


Keer terug naar Elektrische Auto's | Informatie, onderhoud en oplossingen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

advertentie: