advertentie:

Betaalbare e-auto?

Alle informatie per merk en type Elektrische Auto
Forumregels
Vermeld duidelijk het Merk en het Type van de elektrische auto in het onderwerp.

Re: Betaalbare e-auto?

Berichtdoor dutchlincoln op za 08 feb 2014, 20:50

Als jij een aanhangertje huurt en iemand wil hem kopen, neem je toch niet aan dat jouw koper het huurcontract overneemt???

JIJ huurt die accu, dus JIJ hebt een overeenkomst met de dealer. JIJ bezit alleen een acculoze auto, en die kan je verkopen....

lijkt mij dan weer hoor...
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor NO Hands op ma 10 feb 2014, 07:35

Dat is een iets andere vergelijking. Die auto heeft dat accupakket nodig, dat aanhangertje is een los iets.

Ik weet het ook niet precies, als we het zeker willen weten moeten we het gaan vragen bij een dealer.
NO Hands
EVN Forum Vice-admiral
EVN Forum Vice-admiral

Berichtdoor franktuk op ma 10 feb 2014, 10:53

Even voor de duidelijkheid: De Renault Kangoo Maxi E die ik heb gekocht voor €12.500 heeft al koopaccu's! Je hebt dus niks te maken met Renault en het leasen van accu's. Dat is uitzonderlijk omdat Renault nu alleen nog maar lease-accu's levert. Maar deze Kangoo's komen uit Frankrijk en zijn in 2012 al geproduceerd. Toen was de accu-policy nog anders dan nu.
franktuk
EVN forum Corporal
EVN forum Corporal

Berichtdoor dutchlincoln op ma 10 feb 2014, 17:56

Toen nog interessant, tegenwoordig schieten ze graag in eigen voet.... :D
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor fivari op di 11 feb 2014, 10:45

Ik begrijp de afkeer tegen een huurbatterij eigenlijk niet goed. Men kan natuurlijk hopen dat de batterij tot in het oneindige blijft meegaan, maar eigenlijk huur je de batterij tegen 0.05€/km vanaf een redelijk aantal km/jaar. Voor 200.000 km betaal je geleidelijk aan 10.000€. Tegen die tijd is de batterij vermoedelijk aan vervanging toe want minder dan 75% van de capaciteit. Je krijgt op dat ogenblik een moderne batterij in de plaats van de oude. Een wagen met batterijkoop kost toch gauw 8000€ meer, onmiddellijk te betalen of te financieren.
Daarbij komt dat in het huurcontract een bijstandsverzekering is inbegrepen met depannage indien nodig en ook de huur van een gewone wagen voor een 12-tal dagen per jaar.
Men kan zich natuurlijk rijk rekenen en ervan uitgaan dat de batterij probleemloos 100-duizenden km aflegt, maar het zou wel eens kunnen dat men zichzelf iets voorspiegelt.
3 Scooters 1500W:
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V30Ah + zelfgemaakt LiPo pack 2s33p 7,2V50Ah (04/2013)
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V40 Ah (05/2012)
    1 die gebruikt wordt voor wisselstukken
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor franktuk op di 11 feb 2014, 15:54

ik heb geen afkeer tegen een huurbatterij. Alleen is het niet zo'n goedkope oplossing.

Een rekensommetje:
Je rijdt met de e-auto 15.000km per jaar.
Je betaalt aan accuhuur, verzekering en BTW dan ongeveer €105 per maand: € 1260 per jaar
Stel je rijdt 7 jaar (al dan niet met vervanging van accu): totale acculeasekosten over 7 jaar: € 8820

Nu koop ik die eerder beschreven Renault Kangoo ZE voor €12500 incl accu.
Ik denk dat ik 7 jaar/105.000km met de originele accu kan rijden. Dan heb ik € 8820 bespaard aan leasekosten. En heeft mijn Renault zonder accu slechts € 3620 gekost. Ze vragen er nu €22.000 voor (indicatie).

En nog wat: Mocht ik de auto eerder willen inruilen dan is ie zonder accu minder waard dan met accu. Daar loop je wel het risico voor dat je accu eerder kapot gaat (geen idee hoe groot dat risico is).

Ik vind leasen in principe een goed idee maar ik vind het te duur.
franktuk
EVN forum Corporal
EVN forum Corporal

Berichtdoor fivari op di 11 feb 2014, 16:18

Elektrisch rijden is niet goedkoper dan met een gewone wagen rijden. Hoeft ook niet: het is fijner rijden, dat is al genoeg.
Wat je berekening betreft: niet erg eerlijk om je voor de vergelijking te baseren op de Renault Kangoo aan sterk gereduceerde prijzen. Normaal kost die minstens het dubbele zonder batterij. Wat er daar is gebeurd kan ik niet zeggen, maar iets klopt niet.
Zelf kocht ik de Zoe voor 16500. Bij 15.000 km per jaar betaal je 86€ per maand. Ik kom met een geschat aantal km van 25.000 per jaar gedurende 6 jaar uit op een km-kost, volledige afschrijving en laadstation inbegrepen maar zonder onderhoud, van 0,229€/km. Dat is precies evenveel als een gelijkwaardig uitgeruste benzineversie of dieselversie.

Huurprijs ifv het jaarlijkse aantal km voor de Zoe.
12500 79
15000 86
20000 102
25000 128
30000 142

Je slotopmerking klopt ook al niet. Een e-wagen waarvoor altijd batterijhuur betaald is en waarvan de batterij dus gegarandeerd goed presteert, zal zeker meer waard zijn dan een e-wagen met een opgereden batterij. Kijk maar naar al die e-scooters met rotte batterijen die je aan de straatstenen niet kwijtgeraakt.
3 Scooters 1500W:
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V30Ah + zelfgemaakt LiPo pack 2s33p 7,2V50Ah (04/2013)
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor franktuk op di 11 feb 2014, 16:35

Een rotte batterij is uiteraard onverkoopbaar. Maar ik weet hoe ik een batterij lang kan laten mee gaan.

Maar in je berekening mis ik 2 dingen:
- de bedragen die jij noemt zijn exclusief BTW
- De verplichte accuverzekering kost ong. €10 per maand.

Als je die correcties toepast komt er een veel hoger bedrag uit.
Verder spreek je over 25000km per jaar rijden met een electrische auto. Dat kan, maar is wel knap veel.
En wat als je voor 3 jaar een accu least en je wilt er na 2 jaar vanaf?
En als je voor 12.000km per jaar een accu least en je rijdt 18.000km wat zijn dan je meerkosten?

Met leasen ben je afhankelijk van hoe Renault (of Nissan of BMW) deze zaken gaat interpreteren. Dat staat vast in hun 15 pagina-dikke kleine lettertjes. Lees die maar eens goed door.
franktuk
EVN forum Corporal
EVN forum Corporal

Berichtdoor dutchlincoln op di 11 feb 2014, 17:26

Ik wil graag bezitten wat ik koop. Mijn auto is geen drol waard zonder accu. Ik zie het als een reguliere auto zonder een motor, dat is ook niks waard. Er zijn mensen die het handig vinden om hun CV ketel te leasen; ik heb het noooit begrepen....

Ik weet niet hoeveel ik ga rijden, en ben ook niet van plan daar op voorhand over na te gaan denken. Dat doe ik nu niet, en dat doe ik in de toekomst niet.
De kans is erg groot dat de auto maanden stil zal staan. Dan wil ik er geen wegenbelasting voor betalen, wat met een benzinemodel wel moet. Dat is 1 reden om een e-auto te nemen. Nee, dan ga je huur voor je accu betalen die je dan niet gebruikt....
Bovendien; accutechnologie staat niet stil. Ik verwacht dat over een jaar of 5 tot 7 de technologie dusdanig ver is, dat je 2 tot 4 maal zoveel energie in de huidige dichtheid kunt stoppen, tegen een lagere prijs. Dan zit jij nog vast aan je huuraccu... Ik kan beslissen mijn accu te verkopen, vervangen, of in te zetten voor een ander doel, etcetera.
Misschien wordt ik volgende maand werkloos; dan komt 100 euro/maand accuhuur me niet zo best uit. Moet ik dan mijn auto voor de deur laten staan, en de accu inleveren? Dan kan ik wederom niks met mijn auto; hij is waardeloos.
Ook stel je dat electrisch rijden minimaal net zo duur, zo niet duurder is dan brandstof rijden. Dat ben ik helaas niet met je eens. Je houdt namelijk met veel factoren geen rekening.
Zo kan ik bijvoorbeeld gratis laden op mijn werk (dat scheelt aanzienlijk) en heb ik een overschot aan stroom door mijn zonnepanelen. Die kan ik dan mooi in mijn auto tanken, en hoef ik geen 23ct/kwh voor te betalen.
Bovendien ben ik van mening dat je wanneer je handig inkoopt, wel degelijk (erg) goedkoop kan rijden.
Jouw Zoe bijvoorbeeld, staat her en der te koop voor 12.900 euro (ebay, uk, dld, fr). Dat scheelt alweer een halve accu :lol:

Ik wil je niet tegen de schenen schoppen, maar ik ben het gewoon op veel fronten niet met je eens... ;)
Een deel is ook gewoon mijn mening; ik wil graag eigendom zijn van mijn spullen, en heb structureel iets tegen leasen, huren, en lenen. (een simpele stelling; een leasebedrijf is geen liefdadige instelling. Die centen hou ik liever in mijn eigen zak...)
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor fivari op wo 12 feb 2014, 09:28

Huren of bezitten, dat lijkt mij vooral een emotioneel aspect.
Wie de batterij koopt heeft op voorhand al heel veel maanden huurgeld betaald. Als alles perfect verloopt is kopen inderdaad voordeliger dan huren.
Zelf rijd ik dagelijks naar het werk: dat is alleen daarvoor al 70km per dag. Dan is er nog de taxidienst voor de kinderen en alle lokale verplaatsingen. Momenteel zit ik op een geëxtrapoleerd jaarlijks aantal km van 31.000. Ik verwacht dat dit zal dalen naar 25.000 omwille van de vakanties en het afnemen van de geniet-ritjes die we nu houden in de nieuwe wagen
.
Zelf kocht ik een nieuwe Zoe (10 km op de teller) aan 16.500€, dat is dus ook een scherpe prijs. Ik geloof dus wel dat jonge occasies nog goedkoper kunnen zijn. Die 16.500 € heb ik ook meegenomen in mijn kmprijs. Die ligt exact op de km-prijs van een equivalente Renault Clio met benzinemotor.
De elektriciteitskost is bijna verwaarloosbaar in die prijs. Aan daltarief kom ik uit op 3 €c per km. Zelf heb ik ook zonnepanelen waarvan de productie ongeveer 2500 kWh boven ons verbruik zonder de Zoe ligt. Dat reken ik ook mee in, maar zoals gezegd: het verschil is niet zo groot. Gratis op het werk laden betekent dat iemand anders voor jouw elektriciteit betaalt, die kost is er dus wel, maar wordt niet door jou gedragen. Zelf heb ik die mogelijkheid niet, maar voorlopig zijn de laadpalen in België gratis te gebruiken. Maar ook dat rekende ik niet mee.
Het enige waar nog wat winst te rapen valt ivm een ICEwagen is allicht het onderhoud. Dat heb ik in de berekeningen niet meegenomen omdat ik het moeilijk kan becijferen. Schijnt trouwens dat onderhoud goedkoper is, maar dat de banden sneller verslijten. Dat geloof ik wel: het is zeer verleidelijk om de acceleratiemogelijkheden vanuit stilstand te benutten.

Ik wil je niet tegen de schenen schoppen, maar ik ben het gewoon op veel fronten niet met je eens... ;)

Gelukkig dat niet alle mensen hetzelfde denken als ik, dan reed iedereen met een Renault Zoe rond. Dat zou pas saai zijn. :D
3 Scooters 1500W:
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

VorigeVolgende

Keer terug naar Elektrische Auto's | Informatie, onderhoud en oplossingen