advertentie:

Betaalbare e-auto?

Alle informatie per merk en type Elektrische Auto
Forumregels
Vermeld duidelijk het Merk en het Type van de elektrische auto in het onderwerp.

Betaalbare e-auto?

Berichtdoor dutchlincoln op wo 02 okt 2013, 20:37

Hallo,
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een betaalbare elektrische auto.
Ik wil geen idiote belastingen betalen, en de overheid heeft en betrouwbaarheidsindex van het absolute nulpunt, dus de beste gok is full electric.

Nou valt me alleen op dat al die electrische auto's van die truttige goggomobieltjes zijn. Een beetje vergelijkbaar met een golfkarretje zeg maar.... (op de BMW i3 en de renault Fluence na dan...)

Renault heeft wat opties, maar die hebben weer een koppelverkoop met een verplicht te huren accu, waardoor de dealer je weer in zijn klauwen heeft en je niet vrij van kosten ben...

Wat ik gewoon wil, is een nette auto voor de deur die niks kost als ik hem niet gebruik. Elektriciteit heb ik hier zat, dus dat is geen probleem. Woon-werk doe ik al elektrisch op de scooter.

Iemand ideeen of tips?
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Re: Betaalbare e-auto?

Berichtdoor fivari op do 03 okt 2013, 07:50

Wat is er mis met de Leaf? Blijft voor mij toch de interessantste elektrische wagen van het ogenblik.
Ik rekende de zaak eens na voor de Belgische situatie en voor een particulier (want om een duistere reden worden elektrische bedrijfswagens wel nog flink gesubsidieerd, maar die voor een particulier niet): schrijf je de wagen af over een 8-tal jaren en doe je 15.000 km per jaar dan kost de Leaf, alles inbegrepen (verzekering met 2 jaar omnium, taks, onderhoud en verbruik waarvan 2000 kWh van de zonnepanelen, de rest uit het net) 0,33€/km.
Dezelfde berekening voor een VW golf Diesel met een iets lager uitrustingsniveau komt uit op exact hetzelfde bedrag.
Een overzichtje van de verkrijgbare voertuigen augustus 2013
3 Scooters 1500W:
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V30Ah + zelfgemaakt LiPo pack 2s33p 7,2V50Ah (04/2013)
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V40 Ah (05/2012)
    1 die gebruikt wordt voor wisselstukken
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor dutchlincoln op do 03 okt 2013, 09:00

Wat er mis mee is?
Dat ze er stuk voir stuk uitzien als een budget tupperware koektrommel van de aldi...
Als je er vervolgens de prijs van een nette middenklasser voor moet neerleggen, is er iets niet helemaal in de haak...
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor fivari op do 03 okt 2013, 13:56

dutchlincoln schreef:Wat er mis mee is?
Dat ze er stuk voir stuk uitzien als een budget tupperware koektrommel van de aldi...
Als je er vervolgens de prijs van een nette middenklasser voor moet neerleggen, is er iets niet helemaal in de haak...

Tja, dat is natuurlijk kwestie van smaak en voor een C-Zero of een I-miev ben ik nog bereid om akkoord te gaan, hoewel ook zo'n wagen best wel leuk rijdt. Maar de Nissan Leaf is toch van een andere categorie en nauwelijks duurder.
De Total Cost of Ownership van een Leaf ligt volgens mij niet hoger dan die van een VW Golf.
3 Scooters 1500W:
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V30Ah + zelfgemaakt LiPo pack 2s33p 7,2V50Ah (04/2013)
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor AlexDTC op do 24 okt 2013, 19:42

dutchlincoln schreef:Hallo,
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een betaalbare elektrische auto.
Iemand ideeen of tips?

Ben je ondernemer? Sla nu je slag, in elk geval vóór 1 januari a.s. Belasting betaal je dan in elk geval niet.

Ben je particulier? Wacht nog een poosje tot de eerste elektrische auto's uit de lease komen.
AlexDTC
EVN forum Corporal
EVN forum Corporal

Berichtdoor dutchlincoln op do 24 okt 2013, 19:57

fivari schreef:
dutchlincoln schreef:Wat er mis mee is?

Tja, dat is natuurlijk kwestie van smaak en voor een C-Zero of een I-miev ben ik nog bereid om akkoord te gaan, hoewel ook zo'n wagen best wel leuk rijdt. Maar de Nissan Leaf is toch van een andere categorie en nauwelijks duurder.
De Total Cost of Ownership van een Leaf ligt volgens mij niet hoger dan die van een VW Golf.

Dat zou zomaar kunnen, maar je maakt mij niet wijs dat een elektrische auto zo ontzettend duur moet zijn.
Zeker wanneer je bedenkt dat 50% van de golf uit belastingen bestaat die de leaf niet hoeft te betalen, vind ik de leaf buitenproportioneel duur. Het is op zich natuurlijk belachelijk dat je een leaser of een zzp-er moet zijn om uberhaupt voordeel aan een elektrische auto te hebben. Hoe krom kan het zijn....
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor fivari op do 24 okt 2013, 20:18

Daar ben ik het nu volledig mee eens. Ook in België zijn alle incentives voor elektrische wagens afgeschaft, althans voor particulieren. Als bedrijfswagen en voor de bedrijven vloeit de subsidiestroom volop.
En toch heeft mij dat er niet van weerhouden om volgende week een Renault Zoe te kopen. Aankoopprijs zeer redelijk en huur batterijen in combinatie met de overschot van mijn zonnepanelen leveren een km-kost die lager ligt dan van een wagen met brandstofmotor.
Eens alles rond is, breng ikhier bericht uit.
3 Scooters 1500W:
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor fivari op vr 03 jan 2014, 10:30

Zoals beloofd:
Sinds 31/12/2013 is het zover: we hebben onze Renault Zoe Life. Een Ijswitte of (klinkt toch mooier) blanc glacier. Zonder bijkomende opties, de echte basisversie dus.
Besteld op 30 oktober met een beloofde levertermijn van ongeveer 2 weken. Dat werden dus 2 maanden. Maar niet getreurd want de prijs maakt veel goed: 16.500€, BTW incl., met 15 km op de teller, maar al wel eerder ingeschreven in Frankrijk, dus strikt genomen een tweedehandswagen, maar wel gloednieuw! Wie meer bijzonderheden wil, stuurt me maar een PB.
De eerste kilometers zijn achter de rug, de eerste rit naar het werk is een feit en gisteren zelf met de Zoe op familiebezoek voor nieuwjaarsdag met de drie kinderen op de achterbank: wat krap maar niet onmogelijk.
Ik ben een van de weinige Belgen hier op het forum en zal proberen mijn steentje bij te dragen om elektrisch rijden ook in België wat te promoten, want dat is er nodig.
Een van de voornemens zijn alvast het verifiëren van de Belgische laadpalen.
Hieronder nog een tweetal fotootjes. Op dat moment nog zonder nummerplaat, want voor of tijdens de levering getrokken. De auto werd, als compensatie voor het langer wachten, thuis geleverd. Ik hoop dat het de laatste keer geweest is dat de Zoe op een opligger staat. :wink:

Afbeelding

Afbeelding
3 Scooters 1500W:
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor NO Hands op za 04 jan 2014, 21:21

Gefeliciteerd, mooie auto. Ik heb er een proefrit in gemaakt en het rijdt heerlijk!

Voor wat betreft de prijs van de elektrische auto's, die kan best wat lager maar nieuwe techniek kost geld, Lithium is duur en we willen allemaal minstens 100km kunnen rijden. Natuurlijk is het gek dat bedrijven voor een appel en een ei elektrisch kunnen rijden en particulieren niet.
Accuhuur is slim, niemand gaat elke dag 5 euro opzij leggen om een nieuw accupakket te kunnen kopen als de oude accu de geest geeft, dus als dat accuhuur systeem er niet zou zijn dan zijn er over 5 jaar allemaal elektrische auto's te koop met kapotte accus's, voor een appel en een ei, net als elektrische scooters nu.

Wil je het cheap, koop een klein goedkoop middenklassertje, bouw het zelf om naar elektrisch, worstel je langs de RDW keuring en je bent vrij om te doen wat je wilt. Kostenplaatje kun je dan zo gek maken aks je wilt.
NO Hands
EVN Forum Vice-admiral
EVN Forum Vice-admiral

Berichtdoor dutchlincoln op za 18 jan 2014, 10:22

allemaal onzin wat je uitkraamt NoHands...
- Accuhuur is niks als je weinig rijdt; veel kosten voor weinig kilometers
- accu's zullen in de toekomst alleen maar goedkoper worden, dus vervanging is zeer goed te doen
- Zelf een auto ombouwen is al een hele lastige, laat staan langs de RDW met je auto; daar kom je als partikulier simpelweg niet doorheen, tenzij je een hele vette portemonnee hebt en een stalen doorzettingsvermogen.

Hele leuke auto de Zoe, maar vanwege de accuHUUR voor mij totaal oninteressant.
Bovendien vind ik de meerprijs van pak em beet 10 a 12 mille t.o.v. een vergelijkbaar benzinemodel een belachelijke meerprijs alleen vanwege het feit dat er een electromotor met een regelaar in zit, in plaats van een verbrandingsmotor en een benzinetank.
Nog afgezien het feit dat de benzinemodellen hier in NL nog eens een flinke belastingheffing hebben, welke op de electrische modellen niet eens van toepassing is, dus het prijsverschil is waarschijnlijk nog veel groter....

Zodra ze dat een beetje vlak getrokken hebben, zou het (voor mij althans) een interessant alternatief zijn.

Ik zou graaaag een gebruikte E-auto kopen hoor, maar ze zijn er nog niet. Nog een paar jaar wachten denk ik.

Ik ben er klaar voor, ik heb dit jaar ruim 3000Kw meer electriciteit geproduceerd dan ik heb verbruikt, dus kom maar op met die E-auto :)
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Volgende

Keer terug naar Elektrische Auto's | Informatie, onderhoud en oplossingen