advertentie:

Electrisch rijden, info over inport en belastingen?

Alle informatie per merk en type Elektrische Auto
Forumregels
Vermeld duidelijk het Merk en het Type van de elektrische auto in het onderwerp.

Electrisch rijden, info over inport en belastingen?

Berichtdoor dutchlincoln op za 24 nov 2012, 22:12

Hallo,
Ik zit de laatste tijd hard te denken aan een elektrische auto. (hybride hoef/wil ik niet.)
De auto's die momenteel gepresenteerd worden in europa zijn totaal niet interessant vanwege het belachelijk kleine bereik (actieradius)
Nu heeft de Tesla type-S een bereik van opgegeven 480 kilometers, en dat spreekt me erg aan.
Voor zover ik weet echter, is deze nog niet in europa verkrijgbaar?

Wat zou het kosten om deze auto te importeren?
Moeten hier ook alle heffingen op voldaan worden? (btw, bpm, invoer, etc.etc.)
Ik dacht namelijk dat dit op elektrische voertuigen niet van toepassing was?

Verder zou ik graag weten hoe het zit om bijv. in de USA geen belasting op het voertuig te betalen omdat deze geexporteerd wordt. (en dan eventueel hier wel de belastingen afdragen.)

Iemand die hier meer van weet?
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Re: Electrisch rijden, info over inport en belastingen?

Berichtdoor fivari op zo 25 nov 2012, 12:31

Inderdaad zo'n Leaf of iMiev is uitermate geschikt als tweede wagen, maar niet als enige gezinswagen.
Ongetwijfeld heb je de prijzen voor de VS al gezien. Die zijn wel degelijk zeer interessant. Instapmodel met batterij van 40 kWh 50000$ of een kleine 40.000 €. Per 20 kWh baterij erbij komt er ook 10.000$ bij.
Ik vrees alleen dat de prijzen voor Europa even hoog zullen liggen, maar dan in euro. Dus ook 50.000€ voor instapmodel.
Geen idee of het mogelijk is om de wagen vanuit de VS in te voeren en als het al kan tegen welke voorwaarden. Voertuigen moeten eerst gehomologeerd worden.
3 Scooters 1500W:
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V30Ah + zelfgemaakt LiPo pack 2s33p 7,2V50Ah (04/2013)
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V40 Ah (05/2012)
    1 die gebruikt wordt voor wisselstukken
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor dutchlincoln op zo 25 nov 2012, 12:54

Dat homologeren valt wel mee, dat is alleen voor seriematige invoer.
Je kan hem ook een typegoedkeuringstest laten ondergaan. Dat kost iets meer dan een importkeuring (ca. 1000 euro ipv 150) maar maakt op zo'n bedrag ook niks uit.
Het gaat mij eerlijk gezegd meer om de bijkomende kosten (import/bpm/btw/etc.) die het verhaal wazig maken.
Als die allemaal zouden vervallen, ben ik om....
Dan nog over die 40k$. Als dat dus incl. us-tax is, en die zou komen te vervallen, kan je daar weer een accu voor aanschaffen. Dan kost ie dus 50.000$= ca 40.00 euro alles er op en aan.
Dat maakt het dan (in mijn ogen) een interessante auto.
Komt daar nog eens 45% bovenop aan alle belastingen, zit je aan krap 60.000 euro, en vind ik het echt te duur (lees: dat heb ik er niet voor over...)

Al met al denk ik dat de prijzen nog een stuk moeten zakken om het echt interessant te maken. (of de dollar moet een duikvlucht nemen, maar ik denk eerder dat de euro dat zal doen eerlijk gezegd...)
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor fivari op di 27 nov 2012, 09:54

Monstarr, jij gaat ineens voor de topversie. De "getemde" 85 kWh-versie kost slechts 69.900$. Die rijdt maar 200 km/h en heeft voor de sprint tot 100 ruim een second meer nodig: 5,6s ipv 4,4s
Bereik is eveneens 480 km.
3 Scooters 1500W:
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V30Ah + zelfgemaakt LiPo pack 2s33p 7,2V50Ah (04/2013)
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor dutchlincoln op wo 02 okt 2013, 20:43

Tja....
Ik moet zeggen dat je met exact dezelfde ideeen zit als ik...
Misschien toch erg interessant om eens te kijken wat er van buiten de eussr te halen valt?
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor fivari op do 03 okt 2013, 08:28

In China wordt massaal elektrisch gereden, vooral op scooters en fietsen uiteraard.
Het is mij dan ook een raadsel waarom die dingen in Europa zo duur blijven. Ik kan me niet voorstellen dat de Chinees met de pet zich een scooter van 2500€ kan veroorloven. Ergens zijn de marges te hoog. Waarschijnlijk ook nog te weinig massaproduct hier in het westen.
BYD kondigt al enkele jaren de BYD e6 aan, maar heeft voorlopig Europa enkel bereikt als e-bus en e-taxi en niet als wagen voor de particulier.
En die Tesla's die schieten toch maar in brand: youtube
Nee, prachtige wagens maar niet voor mijn budget. Zag er dinsdag hier trouwens een langsrijden: wij beiden elektrisch: hij in zijn Tesla en ik op mijn scooter.
3 Scooters 1500W:
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor AlexDTC op do 24 okt 2013, 19:49

fivari schreef:BYD kondigt al enkele jaren de BYD e6 aan, maar heeft voorlopig Europa enkel bereikt als e-bus en e-taxi en niet als wagen voor de particulier.

De BYD e6 moet rond de € 30.000 kosten en heeft een actieradius van 300 km. Heb hem laatst in Amsterdam zien rijden. De kwaliteit schijnt bedenkelijk onbetrouwbaar te zijn, wordt daarom niet geleverd. Dat geldt ook voor de eerste series Chinese scooters.
AlexDTC
EVN forum Corporal
EVN forum Corporal

Berichtdoor dutchlincoln op zo 16 maart 2014, 10:30

Wie kan me exact vertellen welke kosten erbij komen bij import vanuit usa?
- invoerrechten vervallen?
- BPM vervalt?
BTW 21% over aanschaf plus transport?

thats it?

Dan is een Leaf misschien wel erg leuk, met een gebruikt-prijs van zo'n 14-17K$ voor een 2011-2013 Leaf...
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Keer terug naar Elektrische Auto's | Informatie, onderhoud en oplossingen