advertentie:

In hoeverre valt er bij de Nissan-dealer te onderhandelen?

Alle informatie per merk en type Elektrische Auto
Forumregels
Vermeld duidelijk het Merk en het Type van de elektrische auto in het onderwerp.

In hoeverre valt er bij de Nissan-dealer te onderhandelen?

Berichtdoor Hyperdrive op ma 23 jul 2012, 00:25

Beste forum-genoten,

Ik heb me vanavond aangemeld op dit forum met de hoop om kennis en ervaringen uit te wisselen op het gebied van elektrisch rijden.

Momenteel overweeg ik een elektrische auto te leasen via mijn werkgever, en ik twijfel daarbij tussen de Nissan Leaf en de Peugeot iOn (in feite een Mitsubishi i-MiEV met een ander interieur en een Peugeot-leeuwtje op de motorkap ;) ).

De Leaf is uiteraard op zo'n beetje alle punten de betere auto, behalve op prijs. (Behalve als je compactheid ivm parkeren in de stad als een plus ziet, dan heeft de iOn nog een voordeeltje boven de Leaf).

De Peugeot iOn is recentelijk in prijs gedaald, en dat was ook wel noodzakelijk, want het prijsverschil met de Nissan Leaf was gewoonweg veel te klein. Na die verlaging is er nu echter een flink verschil in mijn uiteindelijke maandelijkse lease-kosten tussen die twee modellen.

Mijn grootste zorg is echter het bereik. De Leaf heeft (als het goed is?) net even een wat groter bereik dan de iOn/i-MiEV/C-zero, maar recentelijk heb ik met zowel de Leaf als de iOn een hele dag mogen rijden om het bereik eens fatsoenlijk uit te proberen, en toen viel het bereik van de iOn in vergelijking met de Leaf toch nog wel mee. Ja, je moet gewoon zuinig rijden, maar als je voor langere afstanden gedisciplineerd onder de 100km/h blijft rijden, dan kom je nog best wel een eind.

Wat ik me afvraag is dit: weten jullie (uit ervaring, danwel van horen zeggen) in hoeverre dealers nog speling of marge hebben voor onderhandelen over de prijs, ten opzichte van de standaard prijzen van de adviesmodellen? Of staan die prijzen toch echt behoorlijk vast? En zelfs als dat het geval is, valt er dan misschien nog wat te onderhandelen over opties en dergelijke?

De Leaf zou mij per maand een stuk meer kosten, maar als hier nog wat vanaf gebabbeld kon worden (al is het maar een beetje), wellicht dat dat voor mij dan net het verschil zou kunnen maken.

Iemand? Ook als je dergelijke ervaringen over andere elektrische modellen hebt (Mitsubishi, Citroën, Opel, Chevrolet, etc), deel die gerust. Alle informatie is welkom.

Aan een lease-auto zal ik uiteindelijk wel een aantal jaar vastzitten, en ik wil dan ook zo goed als mogelijk geïnformeerd zijn zodra ik een keuze maak.

Alvast bedankt voor jullie advies en informatie. :)
"We need Desert Power."
Hyperdrive
EVN forum Rookie
EVN forum Rookie

Re: In hoeverre valt er bij de Nissan-dealer te onderhandelen?

Berichtdoor braaf op zo 29 jul 2012, 20:18

Ik weet niet in hoeverre er iets is te onderhandelen bij andere dealers, maar bij Renault valt er niets te onderhandelen. Zelfs de vaste korting als je geen andere auto in te leveren hebt vervalt bij de aanschaf van een elektrische auto. De motivatie die ik kreeg was: Er zijn bij de elektrische auto's zoveel hoge kosten gemaakt voor het ontwikkelen, dat de huidige prijs al een minimale prijs is. Ik geloof hier niet in, maar het is me ondanks een lange tijd van overleg van september vorig jaar tot de levering afgelopen maart, niet gelukt om er maar een stuiver af te krijgen. Ik heb ook geprobeerd om via garage reklame voor 2 of 3 jaar een korting van € 5000.= (dit zou spot goedkope reklame zijn) te krijgen. Ook dit is niet gelukt. Daarna heb ik het ook nog via Renault Nederland geprobeerd, maar die gaven de vraag weer terug omdat dit een reklame voor de eigen dealer hoorde te zijn. Zoals je ziet is er niets gelukt. Ik denk overigens dat je het wel altijd moet proberen. Heel veel succes
braaf
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Berichtdoor Berton op do 06 dec 2012, 11:37

Net een nieuwe Nissan Leaf gekocht. Drie weken de tijd genomen om vijf dealers tegen elkaar uit te spelen. Uiteindelijk €4500,- van de prijs af kunnen babbelen! Yes!
Er valt dus wel degelijk te onderhandelen, als je het goed doet en vooral geduld hebt.... :D
Berton

Berichtdoor braaf op do 06 dec 2012, 22:39

Gefeliciteerd. Mij is dat begin dit jaar niet gelukt bij de Renault dealer.
braaf
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Berichtdoor dutchlincoln op ma 10 dec 2012, 22:36

Dan ben ik vervolgens wel geinteresseerd in de vraag: Waar dan, en wat kost ie uiteindelijk als ie bij je voor de deur staat?
Ik heb namelijk geen idee wat er verder nog aan onzinnige belastingen en heffingen bij komen?
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor MEO op di 11 dec 2012, 13:35

Berton schreef:Net een nieuwe Nissan Leaf gekocht. Drie weken de tijd genomen om vijf dealers tegen elkaar uit te spelen. Uiteindelijk €4500,- van de prijs af kunnen babbelen! Yes!
Er valt dus wel degelijk te onderhandelen, als je het goed doet en vooral geduld hebt.... :D

Zo, gefeliciteerd.. :roll:
Met het feit dat je vijf mensen tegen elkaar uitgespeeld hebt..
Bovendien, als je de kosten van tijd en afstand berekend, dan is de besparing minder dan de 4500 euro.
Daarnaast, hoe zit het met de oplaadvoorziening? Als je 10 meter kabel nodig hebt, ben je aan de beurt en is de besparing zo verdwenen..

Overigens, het klopt dat de meeste elektrische auto's zgn. netto geprijsde auto's zijn. Dealer (en importeur..) heeft er geen extra marge op zitten om aan de eindgebruiker door te geven.
Om toch de verkoop van auto's als de Ampera makkelijker te maken, wordt daarom 'korting' op de accessoires gegeven, voor dit soort auto's dus de 'gratis' laadpalen en tegemoetkoming in de kosten van infrastructuur.

Wordt er elektrisch gereden voor het geld (aanschaf, bijtelling, stroomkosten) of omdat het een bijdrage aan een schonere lucht rondom de voetafdruk van de auto tijdens diens verplaatsing oplevert?
MEO
EVN forum Rookie
EVN forum Rookie

Berichtdoor dutchlincoln op za 15 feb 2014, 18:00

geld....
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Keer terug naar Elektrische Auto's | Informatie, onderhoud en oplossingen