advertentie:

kracht van de accu na verloop van tijd.

Alle informatie per merk en type Elektrische Auto
Forumregels
Vermeld duidelijk het Merk en het Type van de elektrische auto in het onderwerp.

kracht van de accu na verloop van tijd.

Berichtdoor epafroditus op zo 01 jul 2012, 23:14

Hallo allemaal. Ik kwam op dit forum, omdat ik een elektrische scooter had met Loodgelaccu's (Cilent). Ik zocht info over accu's en besloot een nieuwe fiets om te bouwen (zie elders). Deze rijdt fijner en sneller dan de scooter (LiFePo4 accu + 500W motor uit China).

Elders in dit forum las ik over LiFePo4 en ik raakte overtuigd dat dat beter is dan Lithium Ion. Mijn laptop is daar het bewijs van, hij doet 't echt zo lang niet meer zonder oplader.
Maar, hoe gaat dat dan met zo'n elektrische auto; de fabrikant heeft 't bijvoorbeeld over 160Km. Ik lees dat mensen net 90 KM halen. Hoe is dat na een jaar of 2? Dan redt je dat ook al niet meer, denk ik?

Na zo'n 150.000 km moet je accu's vervangen. Zou je dan goedkoper LiFePo4 accu's kunnen plaatsen en zo'n auto? Immers, de controller zal dat mogelijk niet waarderen?

Nu ja, ben benieuwd naar reacties.
Waarom? Ik heb een Citroen C Zero gewonnen en krijg deze de komende week. Ik verkoop 'm, of koop 'm zelf: de opbrengst heb ik namelijk bestemd voor goede doelen (Zo heb ik 'm ook kunnen winnen). Maar ja, hoe lang kan ik er 120 km mee rijden per dag... Of 2x60 en op mijn werk opladen...
epafroditus
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Re: kracht van de accu na verloop van tijd.

Berichtdoor fivari op ma 02 jul 2012, 10:53

Ik denk dat je indruk wel klopt en overeenkomt met wat op het WWW te vinden is.
Laten we loodbatterijen buiten beschouwing laten: ze doen hun ding wel een tijdje, maar als ze aan vervanging toe zijn, zou ik nooit opnieuw lood inbouwen.
Van Lithium-ion wordt beweerd dat ze energiedenser zijn dan LiFe, maar dat ze op een drietal jaar degenereren en onbruikbaar worden. Dat wordt bevestigd door de laptopervaringen. Hoewel ze daar door het BMS perfect worden gemanaged, blijken ze na enkele jaren toch de helft van hun capaciteit te hebben verloren.
LiFe zou veel duurzamer zijn. Voor toepassingen in een wagen valt met het feit dat ze wat minder energiedens zijn, wel te leven. Van A123-cellen wordt beweerd dat ze minstens 2000 keer kunnen leeggetrokken worden en dan herladen en dan nog minstens 80% van hun oorspronkelijke capaciteit overhouden. Dat is bij dagelijks herladen, toch 5,5 jaar. En bij een bereik van - conservatie geteld - 100 km, maar liefst 200.000km.
Opel geeft voor zijn Ampera 8 jaar garantie op de batterij. Dat toont toch aan dat ze er gerust in zijn.
3 Scooters 1500W:
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V30Ah + zelfgemaakt LiPo pack 2s33p 7,2V50Ah (04/2013)
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V40 Ah (05/2012)
    1 die gebruikt wordt voor wisselstukken
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor desheikh op do 29 jan 2015, 12:57

While there they are managed perfectly by the BMS, they appear after several years still have half their capacity is lost....
desheikh

Berichtdoor Lilith op ma 12 dec 2016, 21:18

In mijn werkstuk wordt dat ook uitgelegd. In een laptop blijven de accu's altijd warm en volgeladen. Beide zijn factoren die de levensduur behoorlijk verkorten. De accu's in mijn laptop (bijna 5 jaar oud) zijn nu op een punt dat ze echt slecht aan het worden zijn. Nu koop ik binnenkort een nieuwe laptop, maar buiten dat feit hebben ze het lang uitgehouden. Nu werk ik vaak op de accu en weinig op netstroom. Bij mijn nieuwe laptop blijkt het mogelijk te zijn om via het BIOS in te stellen dat ze maximaal tot 60% opgeladen mogen worden. Dat gaat dan ook gebeuren.
Mijn fietsaccu is ook al weer bijna 2 jaar in gebruik en die heeft (door mijn toedoen) nog zeker 80% restvermogen. Dit zijn NCM cellen. Lithiumaccu's zijn erg gevoelig voor hoe ze behandeld worden en zeker in warme condities is dat van levensbelang voor de accu's.
Volgeladen in een laptop met weinig koeling voor de accu is het heel snel gedaan. Dat ligt niet aan de accu's, maar aan de omstandigheden waarin deze verkeren. Hoe goed een BMS ook mag zijn; Lithiumaccu's hebben eenmaal 'chemische' onhebbelijkheden.
Wil je alles weten over accu's in voertuigen en toepassingen?
Lees dan mijn werkstuk door. Keurig opgemaakt in PDF en in ABN.
http://docdro.id/DcWC0p4
Sedert 2014 acculeverancier elektrische trolley's Coudewater
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor Lilith op wo 14 dec 2016, 19:12

Momenteel verdiep ik me in de accutechniek van elektrische auto's. Niet zozeer de accu's zelf, maar de techniek achter het BMS van die auto's. Later meer hierover want met een Telefoon tikt dat niet zo lekker. Ik zit nog op mijn werk.
Wil je alles weten over accu's in voertuigen en toepassingen?
Lees dan mijn werkstuk door. Keurig opgemaakt in PDF en in ABN.
http://docdro.id/DcWC0p4
Sedert 2014 acculeverancier elektrische trolley's Coudewater
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Keer terug naar Elektrische Auto's | Informatie, onderhoud en oplossingen