advertentie:

LifePO4 accu voor Emco Novi C 1500

Vind hier alles over de Duitse scooter van EMCO (www.emco-elektroroller.de/nl‎)
Forumregels
Op dit forum geen reclame, maar alleen echte ervaringen en tips!

LifePO4 accu voor Emco Novi C 1500

Berichtdoor Emconovi1500 op do 25 jan 2018, 17:36

Ik ben de gelukkige eigenaar van een Emco Novi C 1500. Ik heb een verouderde accu en wil deze graag vervangen voor een LifePO4 accu. Ik heb internet afgezocht en betaalbare accu's komen dan hoofdzakelijk vanuit China. Ze willen ze op elke willekeurige maat maken.

De huidige accu is een 48V 29AH. Ik twijfel echter hoe AH ik er in kan zetten. Ik zie ook 40 AH accu's die geschikt zijn voor een 1500W motor. Zou ik een dergelijke accu er in kunnen zetten of zou bijvoorbeeld een 25 AH een betere optie zijn?

Mijn idee erbij is dat wat 'overcapaciteit' geen kwaad kan. Maar ik ben niet technisch. Bijv een 25AH een kostentechnisch gezien weer veel interessanter.

Heeft iemand tips waar op te letten? En welke keuze juist wel of niet te maken?
Emconovi1500
EVN forum Rookie
EVN forum Rookie

Re: LifePO4 accu voor Emco Novi C 1500

Berichtdoor fivari op di 30 jan 2018, 08:16

Ik heb zelf al drie LiFe-accu ingebouwd in wat eerst scooters op loodbatterijen waren.
Het aantal Ah staat voor de capaciteit van je accu. Hoe meer Ah hoe meer bereik want hoe meer energie er in je accu kan.
Als vuistregel geldt ook dat een accu met een grotere capaciteit meer stroom/vermogen kan leveren en dus minder geforceerd wordt. Let erop dat de batterij past in het batterijvakje. Dat legt de enige echte beperking op.
Voor wat de compatibiliteit betreft: alleen de werkspanning is van belang. Verder zal je de connectoren eventueel moeten aanpassen. Zorg voor connectoren die een goed contact maken.
Eigenlijk allemaal evidente zaken.
Je kan eventueel een link naar de batterij die je op het oog hebt posten, dan bekijk ik het wel even.
3 Scooters 1500W:
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V30Ah + zelfgemaakt LiPo pack 2s33p 7,2V50Ah (04/2013)
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V40 Ah (05/2012)
    1 die gebruikt wordt voor wisselstukken
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Keer terug naar Merk: EMCO