advertentie:

De trein. Al 100 jaar elektrisch.

Vrachtvervoer, taxi's, bussen etc

De trein. Al 100 jaar elektrisch.

Berichtdoor AOD op do 01 jul 2010, 17:00

Trein en tram rijden al 100 jaar elektrisch, dus waarom nu de autootjes opeens ook elektrisch moeten?

Het wordt er echt niet duurzamer van. Zie het voor je, 7 miljoen autootjes opeens aan de stekker. Er is onvoldoende lithium om akkus voor die elektrische jonges en meisjes te maken.

http://www.technischweekblad.nl/onvoldo ... 8609.lynkx

De files los er zeker niet mee op. Evenmin als het aantal verkeersdoden en -gewonden. Integendeel, doordat een elektrische auto geruisloos is, zullen er zelfs meer ongelukken gebeuren.

En de omvallende vrachtwaggeltjes worden die ook elektrisch? Dan is de trein toch een aardig alternatief. Zonder akkus!

Misschien wordt de naam AOD nu een beetje meer duidelijk?

Om niet heel dit forum te vervuilen met mijn ideëen heb ik een weblog, die ik te pas en te onpas zal gebruiken voor mijn argumentatie. Zet je tanden er maar in.

Aan de moderatoren, het zou handig zijn als de koppelingen in een nieuw venster openen. Nu blijf je op mijn weblog hangen. Daar openen de koppelingen wel in een nieuw venster.
AOD
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Re: De trein. Al 100 jaar elektrisch.

Berichtdoor SimonLeBon op vr 02 jul 2010, 23:07

Beste AOD, je mist de nuance;
Alle vervoer hoeft ook niet volledig electrisch, kijk eens naar de Prius, VW Bluemotion en de technologieën die door diverse (auto)fabrikanten wordt onderzocht.
Grote voordeel van volledig electrische voertuigen is dat de overlast lokale vervuiling (luchtkwaliteit/geluidsoverlast) gereduceerd wordt. De toepassing komt dan ook het best tot zijn recht in stedelijke gebieden. Voor een grotere actieradius/lange afstanden zou een efficiente ICE (internal combustion engine of wel verbrandingsmotor) de accucellen kunnen laden. Met efficiente ICE bedoel ik een motor die op het optimale toerental draait.

Wat betreft de veiligheid; men is al op zoek naar het ideale geluid dat een electrische auto eventueel kan gaan produceren.
Het gevaar is niet groter dan de huidige situatie, waar fietsers en voetgangers zich met de mp3-speler van het audiospectrum van het verkeer isoleren.

Heb je ook de kantekening van het Technisch Weekbladartikel wel goed gelezen?
Lithium is goed recyclebaar en een veelvoorkomende stof op aarde.
Het artikel wat je aanhaalde is bovendien al achterhaald/verouderd;
Niet alleen in de lithium triangle kan er een grote hoeveelheid lithium worden ontgonnen, maar ook in Afghanistan.

Een trein is niet altijd een alternatief vanwege het feit dat ze op rails rijden, en het is toch wel praktisch om goederen op de juiste plaats te krijgen.

Je weblog is leuk om te lezen.
Geef me werk dat ik leuk vind en ik heb geen werk meer.....
SimonLeBon
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor AOD op za 03 jul 2010, 08:34

Hier spreekt iemand die tot in al zijn cellen verslaafd is aan het rijblik. ;)

SimonLeBon schreef:Beste AOD, je mist de nuance;
Alle vervoer hoeft ook niet volledig electrisch, kijk eens naar de Prius, VW Bluemotion en de technologieën die door diverse (auto)fabrikanten wordt onderzocht.

Allen met een verbrandingsmotor, waarvan de brandstof eindig is. Velen zeggen dat het nooit op raakt, maar voor de massa wordt het onbetaalbaar en daar moeten we naar toe! ;)

SimonLeBon schreef:Grote voordeel van volledig electrische voertuigen is dat de overlast lokale vervuiling (luchtkwaliteit/geluidsoverlast) gereduceerd wordt. De toepassing komt dan ook het best tot zijn recht in stedelijke gebieden. Voor een grotere actieradius/lange afstanden zou een efficiente ICE (internal combustion engine of wel verbrandingsmotor) de accucellen kunnen laden. Met efficiente ICE bedoel ik een motor die op het optimale toerental draait.

Ik ken ICE alleen als InteCcity Express, een naar mijn mening overbodig concept, daar een ICE geen goederenwagens kan trekken. Gezien de massaimport van goederen toch wel een vereiste.

Akkus opladen is bij de trein een totaal overbodige stap die ook verliezen oplevert. Maar ja, de individuele vrijheid (onvrijheid voor fietsers e.d.).

SimonLeBon schreef:Wat betreft de veiligheid; men is al op zoek naar het ideale geluid dat een electrische auto eventueel kan gaan produceren.

Broembroem? :D

SimonLeBon schreef:Het gevaar is niet groter dan de huidige situatie, waar fietsers en voetgangers zich met de mp3-speler van het audiospectrum van het verkeer isoleren.

Incl. bejaarden en andere non-meelopers van de commercie? De meeste mensen hebben niet eens een MP3-speler. Die enkele autobuikwegwerker die ik langs de straat zie draven, idd, die zijn ook daar aan verslaafd. Die jongens en meisjes lopen alsof ze nog in hun rijblik zitten gewoon op straat. Tot de bus langs komt en dan mogen ze nog één keer in een wagen met chauffeur. :D

SimonLeBon schreef:Heb je ook de kantekening van het Technisch Weekbladartikel wel goed gelezen?
Lithium is goed recyclebaar en een veelvoorkomende stof op aarde.
Het artikel wat je aanhaalde is bovendien al achterhaald/verouderd;
Niet alleen in de lithium triangle kan er een grote hoeveelheid lithium worden ontgonnen, maar ook in Afghanistan.

De autoblog, jaja! Door de mand gevallen. Ik dacht dat "we" voor het bevechten van de vrijheid in Afghanistan zaten? Blog nog eens nalezen! http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1276585704

SimonLeBon schreef:Een trein is niet altijd een alternatief vanwege het feit dat ze op rails rijden, en het is toch wel praktisch om goederen op de juiste plaats te krijgen.

Dan hadden we (Shell, BOVAG en ANWB) het fijnmazige railnetwerk niet moeten slopen. Dit is weer een harnekkig misverstand. NL heeft volgelegen met spoor- en tramlijntjes. Kijk es bij de Zwitsers.

Ik noem even RTM, NZH, GTW, WSM, GSM, spoorlijnen rond Amstelveen, Stadskanaal, enfin een foto doet veel meer.

Afbeelding

SimonLeBon schreef:Je weblog is leuk om te lezen.

Daar heb ik niet veel aan als iedereen voor zich bezig is.

Ik sta overigens van harte achter het elektrische fiets en scootergedeelte op dit forum. Men zal over het algemeen dichter bij het werk moeten gaan wonen om zo woonwerkverkeer in te dammen. Een koopwoning is dan een grote belemmering. Alleen in mijn straat staan al 3 doodgewone eensgezinswoningen al meer dan een jaar te koop.
AOD
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Berichtdoor SimonLeBon op za 03 jul 2010, 22:10

Ik denk dat we dichter bij elkaar staan dan we denken en zou graag eens een goed gesprek met je willen hebben om wat ideeen uit te wisselen.

In je link: http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1276585704 wordt er voor info verwezen naar het artikel in het Technisch Weekblad: http://www.technischweekblad.nl/onvoldo ... 8609.lynkx.
Aangezien dit artikel al wat ouder is, is de voorraad in Afghanistan niet meegenomen.

Een koopwoning hoeft geen belemmering te vormen voor het indammen van het woonwerkverkeer. We (mijn gezin) hebben een koopwoning en mijn vrouw en ik werken beiden in de buurt van ons werk, respectievelijk 1,7 en 4,2 kilometer. De school van mijn zoontje ligt op nog geen kilometer, en wat winkeltjes om de hoek. Kortom: alles voor de dagelijkse behoeften op loop/fietsafstand. Het werken in de buurt is voor ons een bewuste keuze geweest, het geld dat we hierdoor minder verdienen, verdienen we weer terug in de vorm van tijdswinst (=meer vrije tijd) en kosten voor vervoer. We hebben een auto, maar gebruiken hem weinig (minder dan 6000km per jaar).

Helaas is het zo dat tegenwoordig woon/werkgebieden gescheiden worden wat imo een planologische blunder is. Er worden grote woonwijken neergegooid waar uitsluitend gewoond wordt. 's Ochtends en 's avonds een grote volksverhuizing in en uit de woonwijk met auto's waar 1 (!) persoon inzit....
Geen winkels/bedrijven, alleen maar woningen. Vroeger was het anders, kijk maar naar oudere wijken (ik woon in een jaren 30 wijk), waar huizen en winkels door elkaar gebouwd zijn. Tuurlijk heb je kleine clustertjes van winkels, maar niet buitensporig.

Vervoer over rails (en water) is prachtig en juich ik ook toe, maar de laatste kilometers voor het vervoer van goederen naar de detailhandel zullen toch flexibeler afgelegd moeten worden. Electrische vrachtwagens zijn er al en ook een bedrijf als AGV bouwt voertuigen om naar volledig elektrisch.

Iedereen gaat er maar van uit dat de overgang naar elektrisch vervoer er van het ene op het andere moment is ("omschakeling"), maar het is toch een geleidelijke transitie, die (zoals je zelf ook al in je blogs aangeeft) door opgestuwde olieprijzen versneld wordt.

Ik heb eens een hele interessant documentaire gezien die jou waarschijnlijk ook zal interesseren (als je hem nog niet gezien hebt).
Taken for a Ride, waarin de ontrailing van de VS geanalyseerd wordt.
SimonLeBon
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor AOD op zo 04 jul 2010, 08:27

SimonLeBon schreef:Ik denk dat we dichter bij elkaar staan dan we denken en zou graag eens een goed gesprek met je willen hebben om wat ideeen uit te wisselen.

Tja, dan is de diskussie hierbij beëindigd. ;)

SimonLeBon schreef:In je link: http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1276585704 wordt er voor info verwezen naar het artikel in het Technisch Weekblad: http://www.technischweekblad.nl/onvoldo ... 8609.lynkx.
Aangezien dit artikel al wat ouder is, is de voorraad in Afghanistan niet meegenomen.

Als die oorlog, die al meer dan 30 jaar duurt, dan eindelijk afgelopen is, zal er toch eerst weer 10 jaar aan een behoorlijke infrastruktuur gewerkt moeten worden. Zelfs de Russen kregen dit niet voor elkaar.

SimonLeBon schreef:We hebben een auto, maar gebruiken hem weinig (minder dan 6000km per jaar).

Die Google-link laat daar flink wat parkeerplaatsen zien. Ik woon in Renkum, voornamelijk een kakgemeente, waar mensen met hun PC-Hoofttraktor boodschappen komen doen. Maar ook het gewone volk uit een flatwijk, op piesafstand, daarbij scheldend op de papierfabriek die er "stinkt".

Een auto is een onding, want je kunt em niet in stukken zagen voor echt individueel vervoer. Met het OV gaat een ieder z'n eigen weg. Ga je nog merken als de kinderen ouder dan 10 zijn.

SimonLeBon schreef:Helaas is het zo dat tegenwoordig woon/werkgebieden gescheiden worden wat imo een planologische blunder is. Er worden grote woonwijken neergegooid waar uitsluitend gewoond wordt. 's Ochtends en 's avonds een grote volksverhuizing in en uit de woonwijk met auto's waar 1 (!) persoon inzit....
Geen winkels/bedrijven, alleen maar woningen. Vroeger was het anders, kijk maar naar oudere wijken (ik woon in een jaren 30 wijk), waar huizen en winkels door elkaar gebouwd zijn. Tuurlijk heb je kleine clustertjes van winkels, maar niet buitensporig.

Een situatie die evenals in de VS is geïnitieerd door de oliemaffia. Het CPB bv doet hier heftig aan mee.

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1276670853

SimonLeBon schreef:Vervoer over rails (en water) is prachtig en juich ik ook toe, maar de laatste kilometers voor het vervoer van goederen naar de detailhandel zullen toch flexibeler afgelegd moeten worden. Electrische vrachtwagens zijn er al en ook een bedrijf als AGV bouwt voertuigen om naar volledig elektrisch.

Ooit was er hier Van Gend&Loos, gesloopt. DHL heeft nu distributiepunten, maar zonder trein heb je daar niet veel aan. Die jongens staan in de optocht. Kan simpel veranderd worden. Zwitserse bouwmarkten liggen vaak aan een spoorlijn. Ik heb op het staionnetje Litzirüti ((Graubünden) gezien hoe de de vrachtwagens met boomstammen overgeleaden werden op platte wagens van de Rhätische Bahn (RhB), die vervolgens achter een personentrein gehangen werden.

NS, de opgevoerde tram heeft bijna geen treinen meer waarachter zoiets mogelijk is. De Zwitsers nog wel:

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1270712034
http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1274254812

SimonLeBon schreef:Iedereen gaat er maar van uit dat de overgang naar elektrisch vervoer er van het ene op het andere moment is ("omschakeling"), maar het is toch een geleidelijke transitie, die (zoals je zelf ook al in je blogs aangeeft) door opgestuwde olieprijzen versneld wordt.

Wordt bewust tegen gehouden. Zie het gekonkel rond paars+.

Ik heb eens een hele interessant documentaire gezien die jou waarschijnlijk ook zal interesseren (als je hem nog niet gezien hebt).
Taken for a Ride, waarin de ontrailing van de VS geanalyseerd wordt.[/quote]

Zo maak je het volk gek van blik.
AOD
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Berichtdoor SimonLeBon op ma 05 jul 2010, 01:22

Die Taken for a Ride vond ik ook een mooi voorbeeld van de macht van de olielobby.

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index.php?showtopic=1276670853 schreef:En de Energyball is het moderne alternatief. We hebben die grote jongens helemaal niet nodig.

Wat betreft de efficiency van grote windmolens:
http://www.olino.org/articles/2009/05/28/hoeveel-energie-levert-een-windmolen#more-5023
De Energyball: http://www.lowtechmagazine.be/2008/07/energy-ball.html
We hebben de grote windmolens dus wél nodig, maar het liefst in gemeenschappelijk bezit (zoals bijvoorbeeld de molens van vereniging de windvogel. Of bedoelde je met 'die grote jongens' de grote energiemaatschappijen?

Met het OV gaat een ieder z'n eigen weg. Ga je nog merken als de kinderen ouder dan 10 zijn.

Het OV werkt niet; mijn moeder (62) doet over een afstand van 7 km (van haar huis naar haar werk) iets meer dan een uur als zij het openbaar vervoer gebruikt. Nu gaat ze op de fiets en duurt het 20 minuten voordat ze op haar werk is. Ik kan me nog wel de tijd heugen dat ik gebruik maakte van het OV. Ik had een 2 zone abonnement (meestal afgestempeld op zone 5300) en pakte samen met mijn neef zo'n beetje elke tram/bus/metro tot het eindpunt. Toen was heel Rotterdam Zuid één zone: 5314.

Het staat mij bij dat de pantograaf het duurste onderdeel van een tram is, niet het onderstel, klopt dat?
SimonLeBon
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor AOD op ma 05 jul 2010, 07:47

SimonLeBon schreef:Het staat mij bij dat de pantograaf het duurste onderdeel van een tram is, niet het onderstel, klopt dat?

Zeker als ie van goud is. En de Haagse tram heeft er zelfs twee!! :D
AOD
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Berichtdoor fivari op di 05 jul 2011, 09:50

Beste AOD,
je hebt een punt, maar toch heb je geen gelijk. Je klutst een aantal problemen en mistoestanden door elkaar en dan probeer je op een wat fanatieke manier en met kromme redeneringen en kort door de bocht conclusies je gelijk aan te tonen. Een taktiek die typisch is voor fundamentalisten.
Inderdaad elektrisch rijden lost niet alle problemen in de wereld op. Inderdaad er is een probleem (hoe langer hoe kleiner) met batterijen. Ja, er staan te veel auto's geparkeerd. Ja de mensheid is verslaafd aan energie. En toch moet je toegeven dat elektrisch rijden bijdraagt tot het oplossen van een aantal problemen.
    Lawaaihinder door verkeer: zeer ergerlijk, drukt de levenskwaliteit enorm. Opgelost met elektrisch rijden.
    Luchtvervuiling in de steden: zeer ongezond, kankerverwekkend, fijn stof: opgelost met elektrisch rijden
    Kostbare olievoorraden, grondstof voor tal van nuttige producten zoals allerhande kunststoffen: worden niet langer simpelweg verbrand voor transport
Elektrische aandrijving is bovendien een zeer efficiënte vorm van aandrijving. Dubbel zo efficiënt, gerekend van "well to wheel" als een verbrandingsmotor. Dubbel zo efficiënt, dus zo extreem veel beter is dat nu ook weer niet. Ook jouw trein schittert niet qua efficiëntie. Die moet nogal wat dode massa meesleuren. De elektrische fiets kan de beste life cycle voorleggen, nog beter dan de mens-aangedreven fiets omdat de menselijke motor nu eenmaal niet zo efficiënt omspringt met voedsel: arbeidsrendement ongeveer 20%, net zoals de ICE.
Elektrisch rijden pas je toe voor die verplaatsingen waarvoor het op dit moment een haalbare oplossing biedt. Ik heb sinds kort een elektrische scooter. Het is voor mij trouwens bijna een hobby geworden. Ik reed op drie maanden tijd 1500 km. Daarvoor gebruikte ik 60 kWh. Had ik een deel van de kilometers met de fiets kunnen afleggen: een deel zeker wel, maar had ik dat gedaan? Tijdgebrek, angst voor het zweet, luiheid zouden mij er zeker van weerhouden hebben om al die km te fietsen. Had ik een deel van die kilometers met de auto afgelegd: zeker weten, minstens 1/3.
Wij hebben zonnepanelen op ons dak liggen, een flinke installatie die vorig jaar 6500 kWh produceerde, meer dan we zelf verbruiken. De elektrische scooters werken een deeltje van de overschot weg. Op één zonnige dag zoals gisteren, bedraagt de opbrengst ruim 40 kWh: dat is goed voor 1000 km, ja DUIZEND, scooteren. Met de evolutie van de batterijtechnologie of bij het uitwerken van een andere manier om elektrische energie te stockeren (waterstof, supercapaciteit, ...) zal men geleidelijk aan meer haalbare oplossingen van elektrische vervoer kunnen aanbieden. Ik begrijp niet dat je daar kan tegen zijn.
3 Scooters 1500W:
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V30Ah + zelfgemaakt LiPo pack 2s33p 7,2V50Ah (04/2013)
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V40 Ah (05/2012)
    1 die gebruikt wordt voor wisselstukken
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Keer terug naar Elektrisch commercieel wegvervoer | Informatie, onderhoud en oplossingen