advertentie:

Hittewaarschuwing en uw accu's 2015 code rood

In dit forum kan een oproep gedaan worden om mee te doen aan onderzoek. Tevens worden de onderzoeksresultaten gedeeld.
Forumregels
In dit forum mag je mensen oproepen om mee te doen aan een onderzoek. VOORWAARDE: De resultaten van het onderzoek worden GEDEELD op het forum!

Hittewaarschuwing en uw accu's 2015 code rood

Berichtdoor Lilith op di 23 jul 2013, 14:02

Hallo, dit is een waarschuwing over uw accu's met deze verzengende hitte.

Nu het ontzettend warm is buiten en de hitte ook langzaam binnen komt wil ik U helpen hoe U uw accu's kunt ontzien.

1. Zet uw elektrische fiets of scooter niet in de volle zon. De accu kan in de blote zon zo'n 55-60 graden worden. Voor lithiumaccu's is dit een zeer zware conditie. De lithiumaccu takelt in de volle zon zeer snel af en nog veel sneller als ze volgeladen zijn.
2. Zet een lithiumaccu nooit volgeladen weg omdat een volle lithiumaccu dan de meeste stress heeft en extra snel slijt in deze hitte.
3. Probeer een lithiumaccu zo koel mogelijk te houden en ook zo laag mogelijk geladen.
4. Probeer dus zo ver als mogelijk een lithiumaccu niet volgeladen te houden en probeer uw lithiumaccu deels ongeladen weg te zetten. Voor uw laptopaccu is het dus wijs om op de accu te werken in plaats van op het net. Laad uw laptopaccu pas op wanneer deze bijna leeg is en laad hem pas op wanneer U uw laptop weer gaat gebruiken en werk zo veel mogelijk op de accu. Dit vinden ze fijn en zo gaan ze een stuk langer mee (levensduur). Vooral laptopaccu's lijden het meest van alle accu's die er zijn. Dit komt omdat mensen altijd via het net werken en de accu altijd volgeladen houden. In een laptop zit bijna altijd een lithiumaccu.
5. Laad de accu van uw fiets pas op als deze bijna leeg is of als U een volgende rit anders niet kunt halen. Het is dan slim om de accu vol te laden voordat U vertrekt en hem pas weer opnieuw te laden wanneer U weer weg moet. Zet uw elektrische fiets na een fietstocht deels ongeladen weg (dus laad de fiets niet direct na een tocht vol)!
6. Heeft U een voertuig op loodaccu's dan is het slim om de loodaccu pas in de nacht vol te laden. Laad een loodaccu niet direct na een rit op omdat ze dan kunnen gaan koken bij het laden. Ook in deze hitte is het slim om een loodaccu zo vol mogelijk te houden. Dit is dus precies andersom dan wat voor lithiumaccu's geldt!

Als U deze tips in acht neemt zult U langer plezier hebben van uw accu's en ontziet U uw portemonnee en accu het meest.

In mijn werkstuk komt dit ook aan bod, maar als accudeskundige vind ik het toch vriendelijk om mensen te waarschuwen over hun lithiumaccu's. Deze tips gelden ook voor mobiele telefoons en andere apparatuur op accu's.

Er zit namelijk een groot voordeel aan vast als een laptop/tablet op de accu werkt. De stroom (AC-DC converter) is nooit zo zuiver als de spanning van de accu. Dit komt de stabiliteit ook ten goede al is hij nog zo stabiel. Ook belast het op accu werken minder de hardware en converter. Als je serieus gaat gamen is het juist wel wijs om hem aan de adapter te hangen.
Laatst bijgewerkt door Lilith op ma 29 jun 2015, 20:37, in totaal 2 keer bewerkt
Wil je alles weten over accu's in voertuigen en toepassingen?
Lees dan mijn werkstuk door. Keurig opgemaakt in PDF en in ABN.
http://docdro.id/DcWC0p4
Sedert 2014 acculeverancier elektrische trolley's Coudewater
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Re: Hittewaarschuwing en uw accu's

Berichtdoor Rudolf op wo 24 jul 2013, 20:09

Top! Deze tips zijn goud waard, Lilith!

Een laptopaccu vindt het inderdaad fijn om gebruikt te worden en -zoals helaas de meeste mensen doen- laptop 90% van de tijd aan het stopcontact gebruiken is een gruwel voor de accu.

Ik zet de accu van mijn elektrische fiets ook nooit volgeladen weg. Ik laad hem pas op vlak voordat ik een tocht ga maken en na de tocht laat ik de accu zoals die is, maar koppel hem wel los van de fiets zodat hij niet per abuis "leeggetrokken" kan worden door de elektronica van de fiets. Er blijft altijd wel wat lekstroom staan op het contact en met het verwijderen van de accu weet je zeker dat daar niets mis mee kan gaan.

Ik zat er ook wel eens te denken om de accu in de koelkast te leggen, maar in hoeverre vind de accu dat prettig, gezien vocht, condens e.d. in een koelkast heel gewoon is.
Rudolf
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Re: Hittewaarschuwing en uw accu's

Berichtdoor Lilith op zo 04 aug 2013, 20:24

Dank je wel.

Lekstromen heb je altijd, maar deze zijn in een goede omstandigheid heel laag. Een lithiumaccu compleet leeg wegleggen is ook niet goed want dan kunnen ze in slaap vallen (voltage heeft de kritische ondergrens van 2,5 volt gehaald).
Zet je ze weg bij een restpercentage van 30% dan kun je er wel even mee door. Je zou de lithiumaccu kunnen meten tussentijds of de fiets/scooter even op het contact zetten om te zien of de accu niet helemaal leeg is. Onder de 2,5 volt valt de accu in slaap en beneden de 1,5 volt zijn ze niet meer herlaadbaar. Het verschil tussen 2,5 volt en 1,5 volt is nog geen 2% van de totale lading. Bij 3,0 volt is de lithiumaccu nog voor +-5% geladen. De beste regel is om niet onder de 3 volt te komen.
Dus 2,5 volt is vaak de grens dat het BMS ingrijpt. Laad je ze dan 2 maanden staan dan kan het voltage door zelfontlading onder de 2,0 volt komen en kunnen ze gaan opzwellen. Bij 1,5 volt treed de directe dood in.

Met gedeeltelijk geladen wegzetten bedoel ik een percentage tussen de 20% en 80% lading. In dit gebied zit je veilig. Bij 80% geladen is de stress al de helft minder dan bij 100%(99%) geladen en bij 20% restvermogen is het slim om ze bij te laden.

Nog een voorbeeld is de laptop. Je gaat net zo lang door totdat de laptop vanzichzelf uitschakeld en dan zit je al aardig bij de gevarengrens van 5% restlading. Dan haal je de accu eruit en door de lage zelfontlading heb je in no time de kritische grens bereikt van 2,5 volt. Dan gaat het fout.
Gebruik je een accu niet, zorg er dan voor dat je ze wegzet bij een restlading van 40%. Dan zit je veilig.

Voordat je een fietstocht gaat maken mag de accu volgeladen worden, maar laad hem niet op direct na het fietsen -> tenzij de restlading heel laag is. Is het moeilijk om dit na te streven dan wordt het aanbevolen om de accu helemaal vol te laden en dan een stukje te gaan fietsen van ongeveer 10 kilometer. Dan heb je grofweg 80% over.

Een lithiumaccu kan dus niet tegen leegstand en niet tegen overladen. Je mag dus nooit de 0%(1%) halen (de dood) of 100% (stress voor de accu -> slijten dan enorm hard). Alles er tussen in is prima.

Vrees dus niet voor de lithiumaccu. Je hoeft geen expert te zijn om lang te doen met een lithiumaccu. Voorkom alleen driftig en vaak laden of het leeg wegzetten van de accu.

Ik zat er ook wel eens te denken om de accu in de koelkast te leggen, maar in hoeverre vind de accu dat prettig, gezien vocht, condens e.d. in een koelkast heel gewoon is.

Mits in een luchtdichte plastic zak kan het weinig kwaad, maar of je hem daar nu lang moet laten liggen vraag ik me af.
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Re: Hittewaarschuwing en uw accu's (update)

Berichtdoor Lilith op do 13 nov 2014, 18:38

Raza159 schreef:Het is altijd nuttig misschien niet voor het rijden zelf maar ook verlichting, airco/ verwarming. Iets altijd beter dan niets, een accu op spanning ook altijd goed. Maar voor Litium accu's wat minder geloof ik..

Daar ga ik dus ook op in, in mijn werkstuk.
Maar goed, welkom op dit forum. Lees je eens lekker in en als er dan nog vragen zijn hoor ik die graag.

Hier een ezelsbruggetje:
Loodaccu's (zoals in je auto) vinden het fijn om altijd tjokvol te zijn
Lithium accu's vinden het juist niet fijn om tot de nok geladen te zijn
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Hittewaarschuwing en uw accu's 2015

Berichtdoor Lilith op ma 29 jun 2015, 20:36

En de waarschuwing gaat weer van kracht! In het zuiden van het land kan de 40 graden worden aangetikt. Een hittegolf is op komst en dit jaar een uit de kluiten gewassen hittegolf als ik het weerbericht mag geloven.

Ik geef code rood af! Wie nu niet op zijn accu's let kan grote slijtage en problemen verwachten.

In mijn geval heb ik nu +- 70% in mijn fietsaccu (Sparta E-motion c5 met 522 Wh accu) zitten en ga ik morgen en overmorgen de accu verder leegfietsen naar +- 40%. Hij ligt hier in huis, maar ook binnenshuis stijgen de temperaturen. Aan het einde van de week als het echt zeer heet wordt is 40% de beste staat van lading. Van 70% naar 40% is in mijn geval zo'n 25 kilometer welke ik verdeel over 2 dagen.

Lees de startpost en mijn werkstuk door als je nog meer adviezen wilt hebben. Een nieuwe fietsaccu kost rap honderden euro's!

PS: Denk ook aan jezelf. Neem altijd water mee als je van huis gaat.
TIP: Vul een half flesje met water en vries dit in. Als je dan vertrekt vul je de andere helft met kraanwater en je hebt voor uren ijskoud drinken bij je. Neem ook zoute drop mee voor als je flauw wordt.
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Re: Hittewaarschuwing en uw accu's 2015 code rood

Berichtdoor Lilith op di 19 jul 2016, 10:34

En de hittewaarschuwing gaat weer van kracht in 2016
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Keer terug naar Elektrisch Vervoer | Onderzoek