advertentie:

Ervaring gezocht!

In dit forum kan een oproep gedaan worden om mee te doen aan onderzoek. Tevens worden de onderzoeksresultaten gedeeld.
Forumregels
In dit forum mag je mensen oproepen om mee te doen aan een onderzoek. VOORWAARDE: De resultaten van het onderzoek worden GEDEELD op het forum!

Ervaring gezocht!

Berichtdoor Wouter10 op di 04 okt 2011, 14:42

Beste forum enthousiast,

Ik zal mij even voorstellen: ik ben student Industrial Design Engineering aan de TU Delft en gek op auto's. Momenteel werk ik met een groep studenten aan een project waarbij we proberen inzicht te krijgen in de gebruiken en wensen van personen die een elektrische auto rijden. Wij willen daarom graag jouw ervaringen met elektrisch rijden horen! Het zou ons onderzoek enorm helpen als je op dit forum een reactie op onderstaande vragen wilt posten en met ons jouw mening en ideeën wilt delen. Wij zijn extra geïnteresseerd in de mening en ervaringen van mensen die een elektrische auto leasen.

Door op dit bericht te reageren kan iedereen de reacties lezen en ontstaat wellicht een interessante discussie!

Voor de reactie met de meest nuttige input voor ons onderzoek hebben wij een leuke gadget! (Bij een minimum van vijf reacties ;)). Uiteraard wordt de informatie uitsluitend gebruikt voor ons project.

Enquete:

1. Vul alsjeblieft je geslacht en leeftijd in.
2. Waar gebruik je de auto voor? (privé, werk, lease, anders)
- in geval van lease: wie betaalt voor de auto, kilometers, schade?
- wat is het aanbod aan auto's dat je kunt leasen?
3. Hoe lang rijd je al een elektrische auto?
4. Hoeveel kilometer rijd je gemiddeld per dag?
5. Waar laad je de auto op? (thuis, werk, anders)
6. Naar welke bestemmingen rijdt je met de elektrische auto in een normale werkweek?
7. Wat zijn de voor- en nadelen van een elektrische auto ten opzichte van een benzine auto?
8. Hoe ervaar je 'langzaam opladen' thuis?
9. Hoe ervaar je 'snelladen' buitenshuis?
- Wat doe je terwijl de auto buitenshuis wordt opgeladen?
10. Welke van de twee typen opladen (snelladen op langzaam opladen) prefereer je en waarom?
11. Welke factoren zijn belangrijk voor je bij het autorijden in termen van: vermogen, prijs, status, 'range' etcetera?

Alvast bedankt voor je reactie!

Wouter Struijk
Faculteit IDE, TU Delft
Wouter10
EVN forum Rookie
EVN forum Rookie

Re: Ervaring gezocht!

Berichtdoor Wouter10 op di 11 okt 2011, 17:22

Beste forumleden,

Ik heb gezien dat er op het forum veel verontwaardiging is over het feit dat resultaten van onderzoeken niet gedeeld worden met de participanten en andere forumbezoekers. Ik ben het daarmee eens. Bovendien heb ik zelf als onderzoeker ook geen inzicht in de resultaten van voorgaande onderzoeken. Om die reden hebben forumbezoekers de mogelijkheid direct op mijn post te reageren; hierdoor zijn de resultaten voor iedereen direct zichtbaar en ontstaat wellicht zelfs een boeiende discussie.

Ik hoop dat een aantal mensen toch de moeite zouden willen nemen om op mijn vragen te reageren!

Met vriendelijke groeten,

Wouter
Wouter10
EVN forum Rookie
EVN forum Rookie

Berichtdoor Hugo op wo 12 okt 2011, 14:45

Beste Wouter,
Goed te horen dat er enthousiase mensen bezig zijn met het fenomeen elektrisch rijden, en gaaf ook te horen dat je er actief onderzoek naar doet. Graag deel ik mijn ervaringen met je! Ik ben zelf namelijk sinds kort ook enthousiast over het rijden zonder geluid: ik kreeg laatst de kans deel te nemen aan een gebruikstest voor elektrische auto's, met name toegespitst op het laden, en er is een wereld voor me opengegaan. Nooit gedacht dat het al zo dicht bij was, de technologie al zo werkbaar.
Om de leidraad van je vragen te volgen: ik ben geinteresseerd in auto's, man dus, 28 jaar oud, en bezit zelf geen EV maar heb dus recentelijk in een Nissan Leaf gereden. Van leasen heb ik zelf niet zoveel verstand. Mijn tocht was ong 150km lang, en leidde mij langs verschillende chargers. Eerst reed ik richting Amsterdam, en merkte dat ik me echt zorgen begon te maken over of het nog wel zou halen! Via de navigatie, die erg onlogisch in elkaar steekt, vond ik een tankstation waarbij ik moest betalen om te laden. Hierna ben ik doorgereden naar een hotel in de buurt, waar ik een AC charger vond. Toen ik eenmaal stond, zag ik een fastcharger. Vreemd idee om de auto daar alleen te laten staan, aan een snoertje.
Op de terugreis heb ik nog een keer moeten bijladen, ik werd gek van het beperkte bereik. Het was namelijk op het randje of ik het wel of niet zou halen.
Voordelen van de Leaf als EV zijn denk ik het kosteloos tanken, het rustige, stille rijden en algemeen gewoon een praktische auto (misschien kan iemand mij hierop aanvullen, mijn ervaringen en kennis zijn niet heel uitgebreid).
Nadelen: Absoluut het beperkte bereik, waar ik naderhand ook uitgebreid over gesproken heb met de testleiders, en ook het langdurige en omslachtige slowchargen. Kan hier niets aan gedaan worden?! Is het binnenkort mogelijk om EVs te kopen met een fatsoenlijk bereik? En ik ben vast niet de enige met dit probleem. Ik ben benieuwd wie dit ook heeft meegemaakt. Hebben er al mensen daadwerkelijk stilgestaan? :o
Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt. Ik hoop ook dat andere -meer ervaren- mensen je nog veel kunnen vertellen. Je moet het echt ervaren hebben!
Hugo

Berichtdoor desheikh op do 29 jan 2015, 12:35

Om die reden hebben forumbezoekers de mogelijkheid direct op mijn post te reageren....
desheikh

Keer terug naar Elektrisch Vervoer | Onderzoek