advertentie:

518 nieuwe accu's ?

518 nieuwe accu's ?

Berichtdoor todebro op ma 10 apr 2017, 19:39

Beste techneuten,
Ik heb afgelopen week een Ebretti 518 uit 2010 gekocht met slechte accu's.
Schijnbaar een bekend probleem na lang stilstaan.
Ik wil hier graag een goedkope oplossing voor en nijg toch naar gewone AGM accu's.
Ik neem aan dat deze gedurende de tijd steeds beter zijn geworden.

Heeft iemand een advies voor een merk of type ?
heeft iemand een hele goed reden om dit niet te doen ?

Ik zag dat aan alle accu's een gekleurde draad zat maar deze lopen uitsluitend naar een loze witte stekker onder het zadel.
Klopt dit of moet hier nog een apparaat aan zitten ?

in afwachting van jullie reactie.
todebro

Re: 518 nieuwe accu's ?

Berichtdoor MonstarrV2 op wo 12 apr 2017, 11:10

Beste kun je even een foto ervan maken.
Die draden spaghetti soep verschilt nog al eens per scooter per kleur en functie.

Nieuwe accu's zou ik kopen van greensaver of via marktplaats. Daar staan vaak tractie accu setjes te koop via accu leveranciers.
AGM of silicium accu's/lood-gel , wat je budget kan betalen.
http://www.intercel.nl/faq/wat-zijn-de-verschillen-tussen-agm-en-gel-accus/
Vaak hang, je ivm de beschikbare ruimte, vast aan een capaciteits waarde in Ah. Als je echter meer accu capaciteit aan Ah kwijt kunt dan de originele accu had dan is dit mooi meegenomen en de meerprijs evt waard. Het is in ieder geval geen probleem voor de lader/controller of iets dergelijks.

Zorg in ieder geval dat ongeacht welke je kiest je de nieuwe lood accu's ALTIJD weer gelijk oplaad wanneer je ze (deels) ontladen hebt na gebruik. Zo voorkom je onnodig snelle slijtage en gaan ze wel jaren mee.
Sinds 2011 lid, maar mijn oorspronkelijke username is verwijderd in een onzorgvuldige opruimactie van de beheerder..
MonstarrV2
EVN Forum Captain
EVN Forum Captain

Berichtdoor Edward op ma 12 jun 2017, 23:20

Ik zag wat oudere berichten over het plaatsen van LiFePo4 accu's in plaats van AGM accu's in een Ebretti. De vraag was toen ook of je de controller moet aanpassen. Ebretti zou zelf aangeven van wel maar anderen twijfelden daaraan (48V is 48V, of het nu uit Lood of Lithium komt..). Dat was in 2012 en ik vroeg me af of hier inmiddels meer ervaring mee is.
Er zijn inmiddels diverse sites waar je op maat gemaakte LiFePo4 accu's kunt krijgen dus vast ook iets dat in een Ebretti 518 past.
Dus is er iemand die zijn lood accu's heeft vervangen door een LiFePo4 accu zonder verder iets aan te passen?
Edward

Berichtdoor cleandriver op di 13 jun 2017, 15:01

de voltages vol en leeg zijn niet gelijk bij lood en lithium. dit is al eens eerder uitgelegd op de site. misschien dat je het hier terug kan vinden.
weet niet of je dit werkstuk al hebt doorgelezen: http://docdro.id/DcWC0p4 het is de moeite waard.
Goedkoop E-scooter rijden? Koop een tweede hands en zet er nieuwe accu's in. Het is en blijft made in china.........
cleandriver
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Keer terug naar Merk: Ebretti