advertentie:

ACCU'S IN ELEKTRISCHE VOERTUIGEN 2016

Hier kunnen tips, vragen en oplossingen geplaatst worden die voor vrijwel elke scooter gelden.

Re: ACCU'S IN ELEKTRISCHE VOERTUIGEN 2016

Berichtdoor MonstarrV2 op do 21 apr 2016, 09:30

cleandriver schreef:74 volt is wat teveel voor mijn motor denk ik die is 60 volt. En wordt nu ook al warm. Dit is trouwens altijd al zo geweest.
Ik rij eerst mijn oude accu compleet op, voordat ik de cellen ga vervangen.

Maar het is wel een interessant aanbod wat je doet. Ik mis alleen de maten, mocht ik willen puzzelen of het ook past. En een lader kan jij die ook leveren of waar moet je die weghalen. Immers niet elke lader is geschikt voor je accu's.

Wat ik nog wel zoek is een remhendel links voor schijfrem. Heb al een 3 kw motor liggen met schijf en leiding. Nu heb ik 1,5 kw met een (t)rommelrem. Controller laat ik zitten en hoop hiermee dezelfde actie radius te behouden. betere rem te krijgen en prettiger ga rijden. 10 inch versus 12 inch.

cleandriver schreef:74 volt is wat teveel voor mijn motor denk ik die is 60 volt. En wordt nu ook al warm. Dit is trouwens altijd al zo geweest.
Ik rij eerst mijn oude accu compleet op, voordat ik de cellen ga vervangen.

Maar het is wel een interessant aanbod wat je doet. Ik mis alleen de maten, mocht ik willen puzzelen of het ook past. En een lader kan jij die ook leveren of waar moet je die weghalen. Immers niet elke lader is geschikt voor je accu's.

Wat ik nog wel zoek is een remhendel links voor schijfrem. Heb al een 3 kw motor liggen met schijf en leiding. Nu heb ik 1,5 kw met een (t)rommelrem. Controller laat ik zitten en hoop hiermee dezelfde actie radius te behouden. betere rem te krijgen en prettiger ga rijden. 10 inch versus 12 inch.

Dat een motor warm wordt heeft niks met het voltage te maken. Dat is puur de efficiency wat parten speelt, dus het energieverlies wat omgezet is in warmte door wrijving/weerstand etc.
Wel is het zo dat praktisch alle 13-in-een-dozijn 48v chinese scooters een controller hebben waarvan de electronica max 63 volt aan kan. Ga je hierboven dan gaat er onherroepelijk iets kapot. Daarom raad ik iedereen aan om een euro of 150 te investeren in een kwalitatieve controller die hogere voltages aan kan en eenvoudig te programmeren valt. De rij ervaring zal stukken hoger liggen zodra je de stroom iets omhoog schroeft.

De modules die ik verkoop worden geladen met een standaard 20S li-ion lader, oftwel max laadspanning 84 volt. Een kwalitatieve BMS bestel je eenvoudig via http://www.bestechpower.com.

Een remhendel heb ik niet voor je helaas.
Novox C10 - 35 kmpu - 3 kW QS motor - 48 Volt 30 Ah NMC li-ion
Govecs S3.4 - 100 kmpu - 74 Volt 60 Ah NMC li-ion
MonstarrV2
EVN Forum Vice-admiral
EVN Forum Vice-admiral

Berichtdoor joachim op vr 22 apr 2016, 16:34

Wel veel werk om deze accu,s op de scooter krijgen en kostbaar ivbm andere controller die het voltage aan kan.
Kwa ruimte weet ik ook niet of je die lg modules wel in je scooter pas krijgen...lastig denk ik.
Het is wel geweldig dat ze zulke mooie cellen met veel Ah maken voor elektrische auto,s want dit
is eigenlijk perfect voor een elektrische scooter!beter kun je het niet hebben als je toch voor een Li-ion accu in je scooter wil gaan.....gok dat fabrikanten in de komende tijd ook meer van dit type cellen gaan gebruiken in hun scooters.

Ik heb het zelfde type accu(extreme kwaliteit van sanyo voor Volkswagen E-golf) kant en klaar met nieuwe cellen in een 48v 25Ah pakket te koop...dus plug&play in elke scooter dat lijkt mij
veel handiger voor de meeste mensen die niet zelf een accu kunnen samenstellen of een duur 18650 li-ion accu willen kopen met cheap ass cellen die maar 1C kunnen hebben!

Ik gebruik dit type accu ook in mijn snelle e-scooter en trek er bijna 4C uit...dingen worden dan heel iets lauw maar ze kunnen het zat hebben,rij met 67.2Volt 16s....vandaag 30km ver gereden en had nog 57 volt over!
De scooter trekt veel ampere,s dus is niet zuinig en loopt 65km/h op de gps :) trekt wheelies merkte ik vandaag
:mrgreen: op een gemiddelde 1500/2500Watt scooter zou je dus zat 50Km kunnen rijden en op eentje die langzamer gaat msichien wel 70km!
Kwa afstand wat je kan maken valt het altijd iets tegen in de praktijk(ook met li-ion accu,s) maar het voordeel
is dat ze wel 4x zo lang mee gaan als lood accu,s en goede cellen wel 6x zo lang!dat is natuurlijk ook wat waard want 3 keer een nieuwe set Sla accu,s ben je ook zo 1000Euro verder!
joachim
EVN forum Rookie
EVN forum Rookie

Berichtdoor Lilith op ma 25 apr 2016, 23:21

Hallo,

Mensen zijn vaak huiverig na alle verhalen op het internet van 'snelle achteruitgang', maar wie een Li-ion accu behandeld zoals in mijn werkstuk staat omschreven moet zo'n pakket (Li-NMC) zeker 4 jaar mee gaan. Voor LiFePO4 gelden dezelfde regels als bij reguliere Li-ion accu's. (ze gaan dan nóg langer mee).
LiFePO4 leveren zonder BMS is een doorn in mijn oog. Doordat ze langer mee gaan gaan mensen de accu vaak slechter behandelen. Uiteindelijk ben je dan ook na 5 jaar klaar met de accu.

Ik zal maar even 2 soorten techniek tegen elkaar afzetten en schrik dan niet.
->LiFePO4 kan 100 Wh per kilo kwijt. Bij een capaciteit van 520 Wh heb je dan 5,2 kilo aan cellen nodig.
->Li-NCA kan 260 Wh per kilo kwijt. Bij een capaciteit van 520 Wh heb je dan 2 kilo aan cellen nodig.
-->Met hetzelfde aantal cellen is Li-NCA niet veel duurder rijden dan met LiFePO4. Door de hogere dichtheid hoef je minder vaak te laden en zo komen ze dicht bij elkaar in de buurt qua levensduur. Ook LiFePO4 heeft er last van als de cellen diep worden ontladen. Misschien minder erg dan bij Li-NCA, maar zonder BMS in je pakket kan het zelfs duurder zijn dan een correct behandelde Li-NCA accu.
--->Een BMS is dus áltijd van primair belang. Als ik merk dat een van mijn werknemers een Lithiumaccu zonder BMS de deur uit wil doen krijgt hij een officiële waarschuwing. Bij herhaling kan die dan ergens anders zijn ambities waar gaan maken.
Wil je alles weten over accu's in voertuigen en toepassingen?
Lees dan mijn werkstuk door. Keurig opgemaakt in PDF en in ABN.
http://docdro.id/DcWC0p4
Sedert 2014 acculeverancier elektrische trolley's Coudewater
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor MonstarrV2 op di 26 apr 2016, 12:55

Lilith schreef:Hallo,

Mensen zijn vaak huiverig na alle verhalen op het internet van 'snelle achteruitgang', maar wie een Li-ion accu behandeld zoals in mijn werkstuk staat omschreven moet zo'n pakket (Li-NMC) zeker 4 jaar mee gaan. Voor LiFePO4 gelden dezelfde regels als bij reguliere Li-ion accu's. (ze gaan dan nóg langer mee).

NMC cellen gaan bij standaard gebruik echt wel langer mee dan 4 jaar. GM levert op de Ampera accu gewoon 8 jaar garantie. Ik neem aan dat ze dat niet doen als deze na 4 jaar gescrapped moet worden. Nee, deze zal na een aantal bepaalde cycles in capaciteit doen afnemen, niet abrupt maar geleidelijk.
Garantie bepaling Opel: De garantie is 8 jaar en 160.000km. De accucapaciteit mag dan max. 30% zijn teruggelopen.

Levensduur van de accu wordt bepaald door aantal cycles en operating temp en in veel mindere mate door leeftijd (indien we spreken van Nederlands klimaat en goede temperatuur regeling).
Novox C10 - 35 kmpu - 3 kW QS motor - 48 Volt 30 Ah NMC li-ion
Govecs S3.4 - 100 kmpu - 74 Volt 60 Ah NMC li-ion
MonstarrV2
EVN Forum Vice-admiral
EVN Forum Vice-admiral

Berichtdoor joachim op di 26 apr 2016, 19:20

Voor het grootste deel hoef je zelf al niet meer voorzichtig te zijn omdat de bms dat al voor je doet.....
veel meer kun je niet en mensen willen/kunnen ook niet elke dag elke cel gaan meten met een multimeter natuurlijk ;)

te ver vol en te diep ontladen zou met een goede bms dus niet moeten kunnen.
Er zijn wel veel accu,s(meeste goedkope softpacks eigenlijk) die een goedkope bms gebruiken die eigenlijk niet
goed kan balanceren als er te veel verschil per cel is....hierdoor raakt een accu in onbalans en mis je in de praktijk veel capaciteit(die er vaak wel is omdat er cellen zijn die niet compleet vol geladen worden maar wel gewoon goed zijn).
Warmte speelt ook een rol bij een 18650 lithium accu...kan erg warm worden daar midden in dat blok met cellen,gok dat dit de levensduur bepaald voor het grootste deel zelfs!

Het enige wat je zelf kan doen is zorgen dat je de accu niet weken/maanden max vol geladen(of bijna leeg) weg zet.
20 graden zou de beste temperatuur zijn voor gebruik maar wat de beste temp nu is als ze even in rust staan?

Rij met mijn e-bike op een Lifepo4 pakket en merk na ruim 1 jaar gebruik(5500km circa 100+laadcycels volgens de CA) nog geen enkel verschil in capaciteit,
ook bij kouder weer haast geen vermogens dip zoals met Lithium of Sla accu,s.
joachim
EVN forum Rookie
EVN forum Rookie

Berichtdoor cleandriver op wo 27 apr 2016, 09:01

ik ben benieuwt of je wel wat gaat merken als je nog een jaar verder bent. Toen ik 10.000 op de teller had kon ik al wat van de degradatie merken.
Goedkoop E-scooter rijden? Koop een tweede hands en zet er nieuwe accu's in. Het is en blijft made in china.........
cleandriver
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor Visser Accutechniek op ma 23 apr 2018, 06:01

dagradatie kan je flink reduceren door simpelweg NIET volledig op te laden. 4.1V of nog beter: 4.05V kan je levensduur factor 5~10 vergroten afhankelijk van het type cel.
je moet dan wel een BMS hebben die kan balanceren tijdens het opladen. de standaard chinese kunnen dat niet.
Visser Accutechniek
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Berichtdoor cleandriver op wo 21 nov 2018, 19:52

mijn teller staat nu op 32200 km en de actieradius wordt nu wel heel krap en moet nu gaan vervangen. dus opzoek naar adresjes. dus wie er 1 weet graag!
Goedkoop E-scooter rijden? Koop een tweede hands en zet er nieuwe accu's in. Het is en blijft made in china.........
cleandriver
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor Visser Accutechniek op wo 28 nov 2018, 08:12

cleandriver schreef:mijn teller staat nu op 32200 km en de actieradius wordt nu wel heel krap en moet nu gaan vervangen. dus opzoek naar adresjes. dus wie er 1 weet graag!

ik weet er mogelijk nog wel eentje... :roll:
Visser Accutechniek
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Berichtdoor cleandriver op wo 28 nov 2018, 18:05

ik stuur je wel een mail de vorige is je mogelijk ontgaan.
cleandriver
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Vorige

Keer terug naar Algemeen