advertentie:

e-Scooter accus voor huis gebruiken

Ervaringen met oplaadpalen voor elektrische voertuigen

e-Scooter accus voor huis gebruiken

Berichtdoor luckyb1rd op zo 29 apr 2012, 14:46

Hallo, ik heb een vraag, ik wil mijn IO 1500 GT uit 2007 mogelijk ook gebruiken als stroombuffer voor het huis. Aangezien wij mogelijk een set zonnepanelen op het dak wil monteren (even wachten tot volgend jaar 6% btw regeling) Nu is het zo dat je stroom ook kunt terug verkopen aan de energie-maatschappij maar dat is Nederland niet voordelig omdat je stroom die je nodig hebt altijd weer met die dure belasting moet aankopen. Als ik dan toch een e-scooter heb die ik niet elke dag gebruik zou ik de accu's ook als stroombuffer voor het huis kunnen gebruiken (zoals savonds/snachts als de zon niet schijnt)

Eigenlijk heb ik twee vragen.

Aangezien ik een losse lader heb zou ik als de input spanning hetzelfde is als de lader dus ook rechtstreeks vanaf de zonnepanelen, de scooter kunnen opladen?

Zou het gemakkelijk te realiseren zijn om de scooter als stroomaccu voor het huis geschikt te maken?
luckyb1rd
EVN forum Rookie
EVN forum Rookie

Re: e-Scooter accus voor huis gebruiken

Berichtdoor fivari op ma 30 apr 2012, 07:50

Persoonlijk denk ik dat de extra slijtage aan de batterijen en de aankoop en installatie van de converter je meer gaan kosten dan de stroom uit het net. Bovendien is de capaciteit van zo'n batterijsetje voor een scooter niet echt de moeite om moeite voor te doen.
Maar als je toch doorzet, ben ik wel benieuwd hoe het allemaal zal lopen. Op enkele Engelstalige fora op het net zijn wel een aantal discussies die dit behandelen.
Succes!
3 Scooters 1500W:
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V30Ah + zelfgemaakt LiPo pack 2s33p 7,2V50Ah (04/2013)
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V40 Ah (05/2012)
    1 die gebruikt wordt voor wisselstukken
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor dutchlincoln op di 01 mei 2012, 13:52

Voor zover ik weet is de 1e 3000Kw/h die je teruglevert 1 op 1 verrekenbaar.
Hierna wordt het pas oninteressant.
Wanneer je een meter hebt die je teruglevering gewoon van je verbruik afhaalt, zijn accu's en dergelijke geheel niet nodig, want je levert op de dag terug, en in de avond gebruik je weer.
Je set zonnepanelen moet dan minimaal je verbruik (zeg ens nederlands gemiddelde van 3800KW/h) plus de eerder genoemde 3000KW/h, is totaal bijna 7000KW/h per jaar leveren voordat het oninteressant wordt.
Dat is al een knappe en kostbare installatie die niet op een gemiddelde woning past.
Mocht je dus groter willen en aan accu-opslag denken, heb je denk ik wel een reserve-kamertje nodig voor je accu's alleen al... :)
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor SimonLeBon op za 05 mei 2012, 16:29

Die 3000kWh saldering is in de energiewet al verhoogd naar 5000kWh (Diederik Samson heeft hiervoor gezorgd) , en er zijn bedrijven (o.a. Greenchoice, Atoomstroom) die geen maximum hanteren.
>Linkje<

>Linkje 2<

De btw-tarieven voor zonnepanelen gaat omlaag naar 6%, met de 5000kWh in het achterhoofd, is het verstandig om je eigen electriciteitsverbruik te weten. Wat je meer produceert levert niet zoveel op (puur financieel gezien).

Ik ben nog aan het wachten tot dat de prijs nog wat daalt (er is heel wat overproductie), maar zou het liefst 6500Wp (=+/- 5000kWh) willen installeren.
Geef me werk dat ik leuk vind en ik heb geen werk meer.....
SimonLeBon
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor zanghue op vr 19 dec 2014, 08:44

NiMH accu's van GP(van die grote batterijen zoals in je ghettoblaster) waarbij ze alle 20 in serie zijn verbonden (niet mijn idee) en dat levert een beschikbaarheid op van 24 volt 10 Ah ofwel 240 watt. Dit klinkt weinig, maar NiMH is efficiƫnt en die 240 watt is dan ook zeker voor 95% bedoeld om daadwerkelijk op het rubber te worden afgegeven door de naafmotor. Vergelijk deze accuset met een 24 volt 20 Ah loodaccu!
zanghue

Berichtdoor SimonLeBon op vr 19 dec 2014, 23:02

zanghue schreef:20 in serie zijn verbonden (niet mijn idee) en dat levert een beschikbaarheid op van 24 volt 10 Ah ofwel 240 watt.

Bedoel je een D-cell?
https://secure.reichelt.nl/Batteries-Ni ... f931c158f1

Of soldeerversie (wel wat verstandiger bij dit soort toepassingen):

Prijs per cel ligt rond de 10-15 Euro per stuk voor 9000mAh.
Scooter heeft vaak 48 Volt dus zou je er 40 (!) in serie moeten zetten. Lastig om dat betrouwbaar te doen.
Heb je een 450Ah pack voor 400-600 Euro en dan moet je maar eens een goede laadoplossing zien te verzinnen (eigen BMS?)

Dan is het misschien handiger om zelf 12Volt accu's te maken (bijvoorbeeld 10s2p), maar dan kun je net zo goed voor LiFePO4 of LiPo kiezen.
Geef me werk dat ik leuk vind en ik heb geen werk meer.....
SimonLeBon
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor koevlaas op vr 26 feb 2016, 20:00

SimonLeBon schreef:
zanghue schreef:20 in serie zijn verbonden (niet mijn idee) en dat levert een beschikbaarheid op van 24 volt 10 Ah ofwel 240 watt.

Bedoel je een D-cell?

Of soldeerversie (wel wat verstandiger bij dit soort toepassingen):

Prijs per cel ligt rond de 10-15 Euro per stuk voor 9000mAh.
Scooter heeft vaak 48 Volt dus zou je er 40 (!) in serie moeten zetten. Lastig om dat betrouwbaar te doen.
Heb je een 450Ah pack voor 400-600 Euro en dan moet je maar eens een goede laadoplossing zien te verzinnen (eigen BMS?)

Als je er 40 in serie zet heb je 48 volt en slechts 9 A, voor 450 AH heb je er 2000 nodig :)
koevlaas
EVN forum Corporal
EVN forum Corporal

Keer terug naar Elektrisch Vervoer | Opladen en oplaadpalen