advertentie:

Loodaccu-pack op elektrische fiets

Alle informatie per merk en type Elektrische Fiets
Forumregels
Vermeld in het onderwerp van het forum het Merk en het Type van de elektrische fiets

Loodaccu-pack op elektrische fiets

Berichtdoor Sjefkebab op vr 28 apr 2017, 18:17

Dag Allemaal,

Ik heb zojuist een account aangemaakt omdat ik met een aantal keer googlen toch op dit forum terecht kwam maar mijn vraag niet helemaal beantwoord was.

Ik heb deze week een elektrisch wiel setje op de kop getikt op marktplaats. Het gaat om zo'n chinees setje die je veel op ebay te koop ziet staan. Dit bestaat voornamelijk uit een elektrisch wiel 250W, motorcontroller 36V/max.12A en bediening (aan/uit, 3 standen). Er zit geen accu bij.

Ik ga deze kit monteren op een oude fiets met een stevig Batavus frame en de fiets ga ik vooral gebruiken voor kleine afstanden, bijvoorbeeld 10km op en neer.
Na wat googlen heb ik toch besloten dat ik voor loodaccu's wil gaan. Ik weet dat er vele betere (lichtere) alternatieven zijn maar dat is voor mij nu even niet interessant.

Ik had uitgerekend dat de motor(controller) nominaal 7A gebruikt op vol vermogen, toch? Zou ik dit moeten verdubbelen bij het optrekken? Ik fiets vooral tussen de weilanden dus dat zal allemaal wel meevallen.
Stel ik neem 3x12V loodaccu met 2.5Ah, zou ik dan ongeveer een uur kunnen fietsen?

Mijn bediening heeft volgens mij een batterij indicatie, hebben jullie enig idee vanaf welk voltage hij aangeeft leeg te zijn? Ik wil dit eigenlijk zelf ook een beetje kunnen monitoren.

Misschien hebben jullie nog andere opmerkingen, over hoe ik het misschien anders moet doen, dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt,
Groeten,
Frank
Sjefkebab

Re: Loodaccu-pack op elektrische fiets

Berichtdoor MonstarrV2 op di 02 mei 2017, 17:48

Hoi Sjef,

De motor is 250 Watt, want die mag niet meer zijn bij een pedelec kit fiets volgens de wet.
Dit is inderdaad een stroomvraag van 7 A bij 36 Volt.
Drie 12 V accu's van 2,5 Ah zijn bij elkaar een 36 Volt accu van 2,5 Ah. (Ampere-uur)
Als je 7 A aan stroom vraagt zal de accu dit theoretisch 20 minuten volhouden totdat deze leeg is.
Echter, lood accu's kampen bij hoge stroomvraag, zoals hier 2,5 x z'n capaciteit, met het peukert effect.
Dit is een verminderd vermogen van de accu om zn capaciteit af te geven en gaat er een hele hoop verloren aan warmte ontwikkeling.
Dus met andere woorden, zodra je 7 A gaat vragen van een 2,5 Ah accu dan zou het zomaar kunnen dat je nog maar 2 Ah over houdt. Of misschien nog minder. Totaal niet geschikt voor praktisch gebruik.

Om die reden is lood niet echt interessant voor elektrische fietsen.
Je kunt beter kijken voor een tweedehands elektrische fiets accu van 36 Volt.
Novox C10 - 35 kmpu - 3 kW QS motor - 48 Volt 30 Ah NMC li-ion
Govecs S3.4 - 100 kmpu - 74 Volt 60 Ah NMC li-ion
MonstarrV2
EVN Forum Vice-admiral
EVN Forum Vice-admiral

Keer terug naar Elektrische Fietsen | Informatie, onderhoud en oplossingen