advertentie:

verkoper lifepo4 fietsen raadt li-ion aan???

Alle informatie per merk en type Elektrische Fiets
Forumregels
Vermeld in het onderwerp van het forum het Merk en het Type van de elektrische fiets

verkoper lifepo4 fietsen raadt li-ion aan???

Berichtdoor bert007 op wo 26 apr 2017, 20:54

Beste forumleden,
Omdat de sparta pharos met gereviseerde lifepo4 accu's begint te verslijten, ben ik op zoek naar een nieuwe elektrische fiets met lifepo4 accu voor mijn vrouw. Ik vond 1 merk die dit nog aanbiedt: Keola. Vandaag in de winkel geweest, de verkoper raadde me een li-ion accu aan. Hij beweerde dat lifepo4 accu's ook achteruit gaan (capaciteitsverlies). Omdat de capaciteit van deze accu's minder is dan li-ion in dezelfde prijsklasse, zou ik na enkele jaren onvoldoende bereik hebben. Hij beweerde ook dat li-ion door een betere BMS langer meegaan. Ik dacht dat lifepo4 geen blijvend verlies had (enkel tijdelijk door koude). Onze ervaring met de huidige lifepo4 accu van 4 jaar is ook positief: we merken geen verlies in capaciteit (de pharos haalt nog steeds ongeveer 50km met 1 accu van 24V en 10Ah). Ik dacht ook dat een li-ion accu na een drietal jaren veel van z'n capaciteit verloren zou hebben.

Kan iemand me hieromtrent meer duidelijkheid geven? Is li-ion tegenwoordig beter dan lifepo4?
bert007
EVN forum Rookie
EVN forum Rookie

Re: verkoper lifepo4 fietsen raadt li-ion aan???

Berichtdoor Anticky op wo 26 apr 2017, 22:28

Beste Bert,

Voor de portomonee van de verkoper is een Li-ion een betere optie, maar Lifepo4 Batterijen zijn veel robuster veiliger en goedkoper op de langere termijn. Heb zelf twee fietsen met Lifepo4 batterijen en de oudste is van mei 2012 en batterij toont nauwelijks verval tot nu toe. zie ook volgende linken (LiFePo4 is een LI-ion maar een LI-ion is niet altijd een LiFePo4 batterij)

http://www.miton.nl/bestanden/Vergelijk ... nieken.pdf

http://anssfietsaccu.nl/LiFeP04.html

Succes ermee
Anticky
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Keer terug naar Elektrische Fietsen | Informatie, onderhoud en oplossingen