advertentie:

Review Sparta F8E (nieuwe naam) bijgewerkt

Alle informatie per merk en type Elektrische Fiets
Forumregels
Vermeld in het onderwerp van het forum het Merk en het Type van de elektrische fiets

Re: Review Sparta E-motion C5

Berichtdoor Anticky op zo 04 okt 2015, 07:36

Mooi, nu ervan genieten zolang het nog kan voor de winter :D

O ja wat was er ook alweer met die trapas, kraakte die ook of was er een lager kapot?
Anticky
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Re: Review Sparta E-motion C5

Berichtdoor Lilith op vr 09 okt 2015, 16:12

De trapas was in het verleden te strak gedraaid zodat er een tik ontstond in de lagers. Ik heb de oude trapas gezien en het is een cassette die in de holte van het frame gaat met een gefixeerde as in de cassette zelf. Maar toch zeg ik dat dit niet de beste fietsenmaker is die ik ken. Ik moest voor die naaf echt op m'n strepen staan wat ik niet leuk vond want een fietsenmaker zou dit toch zelf moeten zien.
Nu ik voort in de 6e versnelling rij merk ik wel dat ik iets meer verzet lever. Waar ik eerst rond de 21 km/h zat in versnelling 5 zit ik nu al gauw aan de 23-24 km/h in de derde ondersteuningsgraad. Het eerste streepje ging nu pas weg na 27 kilometer waar dat eerst 25 kilometer was. Het verschil tussen versnelling 5 en 6 is net een fijner en wat rustiger toerental van de trappers op snelheid. In de 5e versnelling heb je bij 24 km/h toch een vrij hoog toerental en trap je flink rond.
Wil je alles weten over accu's in voertuigen en toepassingen?
Lees dan mijn werkstuk door. Keurig opgemaakt in PDF en in ABN.
http://docdro.id/DcWC0p4
Sedert 2014 acculeverancier elektrische trolley's Coudewater
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Re: Review Sparta E-motion C5 update

Berichtdoor Lilith op do 29 okt 2015, 18:41

Openingspost bijgewerkt.
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor Lilith op do 12 nov 2015, 22:47

En toch ga ik de strijd aan met mijn LiCoO2 accu. Ik ga officieel meten hoe ver ik kan komen in stand 4 van de 5. Ik denk een van de weinige actieradiustests onder behoorlijke belasting in real life. Ik kijk dan naar de duur van de arbeid die de accu kan leveren en de actieradius. Zoals ik al schreef in de openingspost neemt de weerstand in LiCoO2 cellen toe naarmate de stroomafname en ouderdom. Mijn accu presteert verder prima in stand 3 en ik heb laatst nog 81 kilometer weten te halen op een lading in stand 3 van de 5. Dat is minder dan 88 kilometer, maar de buitentemperatuur en de eigen inspanning waren dit keer wat lager dan anders.
In de 4e stand verwacht ik de 50-60 kilometer te halen.
PS: De Swalbe Marathon Plus banden zijn wel zwaar en dat merk ik ook, maar dat heb ik er graag voor over want lekke banden heb ik in het verleden genoeg gehad. Ook zijn deze banden smaller (toch maat 622-37) dan de vorige Vredestein Dynamic Tour bandjes.

PS: Mijn doel met dit topic is een zo compleet mogelijke review te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Lilith op wo 18 nov 2015, 21:33, in totaal 1 keer bewerkt
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor Lilith op di 17 nov 2015, 20:22

Eergisteren al een soort van test gedaan. In stand 4 van de 5 met wind mee met 25 km/h naar Oss fietsen en terug met hele harde wind tegen. Ik zakte soms terug naar 16,7 km/h met krachtig meetrappen en in stand 4, maar hij ging gewoon door zonder problemen. De accu is nog niet eens voor de helft leeg. Tot zover dus 33 kilometer in stand 4. Ook voor een storm is deze fiets niet te stoppen. Ik had windvlagen tot 70 km/h tegen. Dan heb ik ook nog stand 5, maar die heb ik niet gebruikt omdat je hiermee de accu te zwaar belast. Het zal technisch prima kunne, maar dan krijg je later wel de rekening. De interne weerstand zal dan sneller toenemen. Ook is het koud en de accu was ook nog koud toen ik terug kwam thuis. In stand 4 wordt de accu niet eens handwarm, maar je merkt wel dat het stroom zuipt. Het eerste ledje wat na 25 kilometer weg gaat in de zomer in stand 3 van de 5 ging nu al na 17 kilometer weg. Logisch natuurlijk: het is koud en ik vraag hoge ondersteuning.
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Re: Review Sparta F8E (nieuwe naam)

Berichtdoor Lilith op ma 23 nov 2015, 22:15

Gisteren weer naar Oss en meteen een verjaardagsfeestje gehad, dus in totaal 38 kilometer gemaakt. Nu is het pas echt koud en gisteravond moest ik ook terug op een ijskoude accu. Toen ik op 21 kilometer zat ging het eerste streepje al weg op stand 3 van de 5. Ik moest nog 17 km rijden en dat ging verder prima. 4 van de 5 ledjes op de accu branden nog, maar als het 4e ledje ook weg gaat heb je nog 50% over. Ik zal op de rand zitten denk ik. Dat zal wel eens snel kunnen gaan met die kou. Ik reed wel met een warme accu richting Oss, maar terug niets gemerkt qua ondersteuning dat die zwakker zou zijn of niet. Ik denk dat ik ongeveer 70 kan halen op een lading in de winter.

Toen ik thuis kwam zat er zelfs iets ijs op het accuhuis. Dit is dus een zware testconditie.

Als ik 70 kilometer kan halen met een door en door koude accu dan is dat ongeveer 20% verlies vergeleken met 88 kilometer in de zomer. In Oss moet de fiets buiten staan en dan koelt zo'n accu snel af. Met mijn oude LiFeBike had ik rond het vriespunt wel heel wat meer dan 20% verlies.

Nou, als het echt gaat vriezen laat ik me ophalen want ik fiets in principe door weer en wind, maar echte vorst of flinke regen houden mij tegen. Harde wind vind ik geen punt. :)

Ik heb de actieradiustest op stand 4 afgebroken want als het echt koud is hakt dit er zeer hard in. Ik zal in de lente zo'n test eens doen.
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor Lilith op za 16 apr 2016, 16:15

Even wat updates.

->De versnellingsnaaf werkt verder nog prima. Ik zet in de 4e versnelling af, schakel dan vlot door naar de 5 en boven de 20 km/h naar de 6. Hij trapt niet door. Pas geleden even zelf de naaf afgesteld want hij pakte de 6 niet goed en dat lag aan de afstelling, niet aan de naaf zelf. Nu schakelt het zaakje weer prima.
->Ik gebruik steeds vaker de zware ondersteuningsstand omdat ik dit lekkerder door vind fietsen. Op stand 4 (175 watt op het wiel) heb ik 48 km gehaald op een lading. Het verschil tussen stand 3 en 4 is behoorlijk. (100 watt vs 175 watt).
->De accu is nog steeds prima in orde. Ik merk geen waarneembare achteruitgang in de capaciteit. Op stand 3 haal ik nog steeds de 25 km op het eerste streepje. In stand 4 niet natuurlijk, daar ben ik al een streep kwijt na 12 kilometer.
->De interne weerstand van de accu neemt weer af nu het warmer gaat worden. In de winter merk je het wel dat het koud is. Niet zo extreem als bij mijn vorige elektrische fiets.

Mijn Sparta is nog steeds: Still going strong
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor jules op di 23 aug 2016, 08:57

Beste Lilith.
Interessant verhaal. Ik heb sinds een paar weken ook een Sparta F8E, echter met een E400 accu.
Al verschillende keren woon werk verkeer gefietst, voor mij is dat van Dieren naar Apeldoorn, hierbij zit ik veel in stand 3 in de 7e versnelling, wat met niet al te zwaar bijtrappen toch nog een snelheid van gemiddeld 22 km/u oplevert.
Laat het voor mij bijna 22 km zijn, wat ik fluitend in een uur afleg.
Als ik in mijn vrije tijd fiets, zit ik vaak in stand 2 in de 6e of 7e versnelling, het gaat uiteraard allemaal wat minder snel, maar dan heb ik ook geen tijdsdruk. Bij ongeveer iedere 17 a 18 km verbruik ik een streepje (stand 3 7e versnelling).
Volgens de gebruiksaanwijzing zou het het beste zijn om na iedere rit, ongeacht de afstand de accu aan de lader te hangen, daar stap ik na het lezen van uw verhaal ook van af. Met mijn elektrotechnische achtergrond in mijn achterhoofd lijkt mij dit niet bevorderlijk voor de levensduur van de accu, alhoewel de accu's met de nieuwere technieken ook steeds minder gevoelig voor dit soort dingen worden.
Trouwens, uw accuverhaal heb ik gedownload en doorgelezen, interessant verhaal.
jules
EVN forum Rookie
EVN forum Rookie

Berichtdoor Lilith op za 29 okt 2016, 15:03

jules schreef:Beste Lilith.
Interessant verhaal. Ik heb sinds een paar weken ook een Sparta F8E, echter met een E400 accu.
Al verschillende keren woon werk verkeer gefietst, voor mij is dat van Dieren naar Apeldoorn, hierbij zit ik veel in stand 3 in de 7e versnelling, wat met niet al te zwaar bijtrappen toch nog een snelheid van gemiddeld 22 km/u oplevert.
Laat het voor mij bijna 22 km zijn, wat ik fluitend in een uur afleg.
Als ik in mijn vrije tijd fiets, zit ik vaak in stand 2 in de 6e of 7e versnelling, het gaat uiteraard allemaal wat minder snel, maar dan heb ik ook geen tijdsdruk. Bij ongeveer iedere 17 a 18 km verbruik ik een streepje (stand 3 7e versnelling).
Volgens de gebruiksaanwijzing zou het het beste zijn om na iedere rit, ongeacht de afstand de accu aan de lader te hangen, daar stap ik na het lezen van uw verhaal ook van af. Met mijn elektrotechnische achtergrond in mijn achterhoofd lijkt mij dit niet bevorderlijk voor de levensduur van de accu, alhoewel de accu's met de nieuwere technieken ook steeds minder gevoelig voor dit soort dingen worden.
Trouwens, uw accuverhaal heb ik gedownload en doorgelezen, interessant verhaal.

Hallo, ik ben er weer.

Eerst even op je bericht reageren.
Je zou met een volle accu dus rond de 70 kilometer halen in stand 2 en 3 gecombineerd. Dit met een E400 accu. Als ik dan even uitreken zou je per kilometer 5,7 wattuur verstoken wat op zich best netjes te noemen is. Je zult dan redelijk moeten bijtrappen. In het begin toen ik de fiets net had reed ik ook altijd in de 3e stand van de 5 en kon ik 80-88 kilometer halen met een E500 accu. Dat ligt inderdaad redelijk in lijn met mijn verbruik vroeger.
Ook slim dat je niet je accu na elk ritje weer gaat opladen. Te ver leegrijden zou ik ook niet doen en zelf laad ik mijn accu op als ik nog 2 streepjes over heb. Soms trap ik hem ook leeg om te kijken of alle cellen nog in par staan.

Dan even mijn fiets:
Mijn Sparta is nog steeds "still going strong". Er hebben zich geen defecten voorgedaan en ik fiets er nog steeds regelmatig op. Tegenwoordig fiets ik altijd in stand 4 van de 5 en rijd ik lekker door met een gangetje van 23-24 km/h met licht meetrappen. Natuurlijk heeft dit zijn impact op de accu. Met deze luxe (lees lui ;) ) manier van rijden haal ik maximaal 52 kilometer op een lading en dan is het zaakje helemaal leeg. Echter is het comfort dan ook hoog en maak ik flink snelheid. Ook is mijn accu iets minder geworden na 21 maanden. Het verschil is niet enorm en ik zal rond de 80% capaciteit over hebben. Dat staat dus gelijk aan een nieuwe E400 accu: 80% van 522 Wh is 417,6 Wh. De meerprijs tussen een E400 accu en een E500 accu heb ik nu verstookt. Kilometerstand is 5300 kilometer.
Ik geef daarbij zelf ook toe dat ik de ondersteuning bovenmatig gebruik. Kijk, ik heb een elektrische fiets gekocht om hem ook te gebruiken en te laten werken. Ik vind stand 3 lekker fietsen als ik het echt rustig aan wil doen. Zelf trap ik dan niet hard mee, maar ik laat ook niet de ondersteuning alles doen. Met mijn manier van rijden zou ik 8 wattuur per kilometer doen en dat kan aardig kloppen.

->Een nieuwe E500 accu is maar 14 Ah in plaats van 14,5 Ah. Ze gebruiken andere cellen. In de E500 accu zitten 10 groepjes van 5 cellen wat in totaal 50 cellen vasthoud. (10s5p dus). De E400 accu heeft 10 groepjes van 4 cellen elk (10s4p).
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor cleandriver op za 29 okt 2016, 16:05

Zo te lezen rol je heel wat killometers af op je fiets. :) Goed bezig! Zowel met de fiets als topic.
Goedkoop E-scooter rijden? Koop een tweede hands en zet er nieuwe accu's in. Het is en blijft made in china.........
cleandriver
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

VorigeVolgende

Keer terug naar Elektrische Fietsen | Informatie, onderhoud en oplossingen