advertentie:

Aanbeveling aankoop elektri fiets

Alle informatie per merk en type Elektrische Fiets
Forumregels
Vermeld in het onderwerp van het forum het Merk en het Type van de elektrische fiets

Re: Aanbeveling aankoop elektri fiets

Berichtdoor adria op ma 21 mei 2012, 16:05

Heb de dealer gemeld dat voor het weekend de test van de mihatra niet door kan gaan omdat wij voor enkele dagen met de caravan weg gaan
Toch was het voor de dealer geen probleem voor de weekend er op op te testen.
{ dealer brengt de e fiets aan huis voor heel weekend}
Dealer beweerd nog altijd dat de mihatra minstens in hoogste ondersteuning bij 25km per uur zeker 70km kan rijden en heel waarschijnlijk meer dan 70km.
Heb deze gemeld dat als de e fiets geen 70km haalt er geen aankoop zal gebeuren. :mrgreen:
Maar dat was geen probleem voor de dealer want hij was zeker van zijn stuk :!:
Dus ik ben echt benieuwt
adria
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Berichtdoor adria op ma 21 mei 2012, 16:58

djjr1982 schreef:En toch zou ik achteraf liever een fiets met derailleur hebben ipv een nexus 7 versnellingsnaaf.

Ik bezit een Batavus Weekend omgebouwd naar e-bike. Deze fiets fietst erg zwaar in vergelijking met
een fiets met derailleur. Met de ondersteuning aan maakt dit indd niet uit. Maar als je accu een keer leeg is onderweg...
Dat zwaar fietsen is mede de reden van ombouw geweest. Die naaf versnellingen is indd. minder gevoelig voor vuil ed.
maar door het zware trappen vindt ik het meer geschikt voor stads fiets. Voor woon werkverkeer zie ik toch meer in een toerfiets die vaak voorzien zijn van derailleur.

Daarom zit ik ook in de twijfel, wat zal het beste zijn voor mij de derailleur of de naaf.
Het model met derailleur is ook 200€ goedkoper :idea: :mrgreen:
Het worden 2 fietsen dus dan is het al 400€ :!: :mrgreen:
adria
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Berichtdoor Rudolf op vr 25 mei 2012, 13:27

Tja, ik heb in mijn leven zowel fietsen gehad met derailleur als fietsen met versnellingsnaven en mijn voorkeur gaat toch echt naar die laatste uit. Geen gedoe en gehannes met afstellingen die constant verlopen.
Natuurlijk, een Shimano versnellingsnaaf moet ook afgesteld worden, maar eenmaal afgesteld heb je daar geen omkijken meer naar.

Derailleurs schakelen hakerig, gaan altijd ratelen en rammelen, hoe goed je ze ook afstelt. Dit komt mede omdat de ketting nooit in lijn staat met de tandwielen. Dat is alleen mogelijk in een paar versnellingen, waarbij de tandwielen voor- en achter precies in één lijn staan.

En zoveel meer weerstand heeft de hedendaagse moderne versnellingsnaaf niet meer. Zeker de Nexus naven van Shimano, die een stuk soepeler lopen dan de vroegere Sturmey Archer naven.

Ik heb zelfs al een paar keer een mountainbike gezien met een versnellingsnaaf! Daar gaan ze ook steeds meer de nadelen van een derailleur in zien. Vooral het schoonmaken (en houden) van een derailleursysteem is een drama, zeker bij mountainbikes.
Rudolf
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor adria op zo 27 mei 2012, 18:55

Rudolf, zoals u het beschrijft hebt u volkomen gelijk, alleen kost de e fiets met naaf 200€ meer :mrgreen:
Heb met de enkele dagen op vakantie met verschillende mensen de e fiets besproken zelf met een fietsemaker.
Daar werd toch verteld dat met 360 watt accu en de motor 250watt er theoretisch ongeveer 40km kan gereden worden.
En die verhalen van 70 of 100 of 150km met een accu van 360 watt verkoopsstunts zijn of u zal heel hard zelf moeten trappen.
Persoonlijk vindt ik dat te weinig km per accu en zie ik af van aankoop dit jaar en wacht nog 1 a 2 jaar.
Dan zouden de motors in de e fietsen zwaarder worden en de accu kleinder maar toch meer inhoud :idea:
adria
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Berichtdoor Rudolf op ma 28 mei 2012, 10:38

Afgelopen dagen heb ik op één acculading ruim 100 kilometer gefiets op mijn Keola waarbij ik constant in de middelste stand (stand 3) van de trapondersteuning heb gefietst. (zie de update van mijn Keola review)
De gemiddelde snelheid was op deze stand zo'n 20km/u, een normale fietssnelheid dus waarbij ik licht meetrapte, zeg maar met dezelfde mate wanneer je de wind in de rug zou hebben.

Ik ben 100% tevreden met dit resultaat en weet dat ik gewoon heel ver kan komen met één acculading.

Dus als je -zoals ik vaak doe- 25km/u fietst neemt het verbruik exponentieel toe en is het bereik zo'n 50 kilometer.
Zo zie je maar dat iets langzamer fietsen (20km/u) de aktieradius zomaar verdubbeld kan worden.

Waarom zou je meer bereik willen? Ben je van plan toertochten in één keer te maken van meer dan 80 kilometer? Dat doet niemand. De meeste mensen fietsen gemiddeld een toertocht van 30 'a 40 kilometer op een dag. Tijd genoeg dus om de accu aan de lader te hangen.

Mocht je persé wél meer bereik willen, kun je kijken naar de nieuwe R.A.T. Pro Lithium Black Swan endurance met een dikke 36 Volt 15Ah LiFePo4 accu. Dan heb je een bereik van 120-150 kilometer.
Maar deze fiets is wel duurder (1599,-), maar het geld zeker waard.
Rudolf
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor adria op ma 28 mei 2012, 11:51

Zeker goede agrumenten rudolf, zal er zeker rekenning mee houden ;)
Kan er een verschil zijn van het voorwiel motor of is dat allemaal het zelfde kwaliteit :?: of het verschil hoorbaar zoemen :?:
adria
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

Berichtdoor Rudolf op di 29 mei 2012, 16:25

De meest gebruikte motor bij dit soort fietsen is de Bafang motor.
Dit is een motor van een Chinese fabrikant en is op zich niet slecht.

Hij maakt wel een wat gierend geluid bij het optrekken, maar eenmaal op snelheid hoor je hem niet zo erg meer.
Dat komt omdat er een "planetair tandwielstelsel" van drie tandwielen in zit.
De motor is dus geen direct drive motor maar zit er als het ware een soort versnellingsnaaf in met één versnelling.
Het voordeel hiervan is dat de motor redelijk klein is met behoud van een hoog koppel.
De tandwielen zijn van een soort hoogwaardig nylon gemaakt en kunnen na verloop slijten waardoor de motor meer herrie gaat maken.

Maar ik ben er al achter gekomen dat deze tanwielen voor een paar euro te bestellen zijn via het internet, dus als deze versleten zijn, is het simpel en goedkoop te repareren.

Als je helemaal geen geluid wil horen zul je een fiets moeten kopen met een direct drive motor.
Deze zijn in de regel een stuk groter en dus meer "aanwezig" en bovendien duurder.
Rudolf
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor Stefkepo op do 27 jun 2013, 05:46

Koop aub geen mihatra . Heb er een van vorige zomer augustus en ben al 4 keer naar de winkel gemoeten omdat hij stuk was. Eerst viel het voorlicht er af nadien was mijn rem stuk. Dan was mijn bagagedrager stuk dor het gewicht van de batterij. Mo valt mijn motor uit na 3 kilometers en start niet meer op. Als ik 500 euro meer had uitgegeven had ik nu een deftige fiets. Maar het was zo aanlokkelijk. Echt ik raad je aan om geen mihatra te kopen. Zeer lage kwaliteit.
Stefkepo

Berichtdoor Anticky op do 27 jun 2013, 19:28

Da's wel balen maar als het goed opgelost wordt kan e.e.a. nogal meevallen, heb je er ook een lifepo4 batterij bij?
Is al bekend waarom de motor uitviel?
Misschien is het een kleinigheid. :roll:
Anticky
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor adria op zo 30 jun 2013, 08:39

Wij hebben 2 keola fietsen met naaf met iets meer dan 2000km.
Hebben ook van alle prulle aan gehad zoals; licht valt er zomaar af,ondersteunig valt weg met het fietsen,,zadel stuk,elektriek kabels aan de remmen breken af, twee voorvorken vervangen.
Maar alles is netjes opgelost door hoofddealer in belgie waar wij de fietsen gekocht hebben.
Er was ook 1gratis onderhoud bij en dat is zeker nodig kwa afstelling versnelling, remmen, spaken van de wielen,enz.
Dus niet gekocht op internet, want dat is volgens mij het stomste dat u kan doen!!!!!!{kwa problemen achteraf}.
Nu de kinderziektes er af zijn, vinden wij kwa prijs kwaliteit een goede fiets.
adria
EVN Forum Sergeant
EVN Forum Sergeant

VorigeVolgende

Keer terug naar Elektrische Fietsen | Informatie, onderhoud en oplossingen