Pagina 2 van 4

Re: Aanbeveling aankoop elektri fiets

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 16:48
door adria
Als de e fiets van mihatra de accu 36vx10ah is dat moet de de e fiets van keola met de zelfde acuu 36vx10ah toch even ver rijden of zie ik iets over het hoofd?
Ik vraag dat nu omdat de de 1ne verdeler meer km opgeeft dan het ander merk :mrgreen:

Re: Aanbeveling aankoop elektri fiets

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 16:51
door icebeard
Er zal wel kwaliteitsverschil zitten in de gebruikte cellen maar dat neemt niet weg dat een accu van €600 niet stuk is na 2-3 jaar.Lifepo4 zou toch wat meer laad - ontlaadcycli moeten aankunnen en degenereert minder dan bvb li-on.Verzeker je ervan dat er een deftige garantie opzit.2 jaar is mooi.

(Fiets)accu's zijn in de EU sowieso veel te duur.

Grtjs

Re: Aanbeveling aankoop elektri fiets

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 17:02
door icebeard
Het gewicht van de fiets,de gebruikte motor,de controller,in welke omstandigheden is de actieradius gemeten en ga zo maar door,hebben allemaal invloed op de actieradius.

Een 36V/250W motor verbruikt 7A per uur,dus met een 7AH accu kan je in theorie een uur fietsen en dan ben je 25km ver.Ongeveer.

Grtjs

Re: Aanbeveling aankoop elektri fiets

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 17:14
door Rudolf
Vergeet ook niet dat fabrikanten allemaal verschillende aktieradiussen opgeven naar wat zij denken hoe de fiets gemiddeld gebruikt zal worden. Dus een GEMIDDELDE.

Zo geeft Keola "slechts" een aktieradius aan van 45km. Lijkt weinig. Maar dat is dan wel een aktieradius gebaseerd op de zwaarste omstandigheden met de hoogste mate van ondersteuning. Dit is door mij zelf getest en klopt 100% (zie mijn review). Sterker nog, ik heb tot nu toe elke keer meer dan 50km op volle ondersteuning kunnen fietsen voordat de accu leeg was. En ik weeg 100 kilo, dus lichtere mensen zullen nog verder komen op één acculading.
En ik fiets graag hard en zit meestal op de max. snelheid van 25km/u!

Je kan dan nagaan wat de aktieradius zal zijn wanneer ik niet in de hoogste stand zou fietsen.
Als ik op stand 3 zou fietsen (mijn Keola heeft 5 standen), zeg maar op "normale" fietssnelheid, dan zou die wel eens rond de 80 a' 90km kunnen zitten. Een aktieradius gebaseerd op gemiddelde ondersteuning zoals veel fabrikanten die opgeven voor een fiets met hetzelfde 36V, 10Ah accusysteem. Zoals bijv. Mihatra.

Dus reken voor een 36Volt systeem met 10Ah accu op minimaal 50km met continu fietsen op de hoogste ondersteuning.

Kijk dus niet naar wat de fabrikant opgeeft voor aktieradius, want dat boeit helemaal niet, zie verhaal hierboven. Maar kijk wat voor systeem het is. 24 Volt? 36 Volt? 8Ah? 10Ah? Hoe hoger het voltage en het aantal Ah's, hoe verder je komt.

Re: Aanbeveling aankoop elektri fiets

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 19:35
door adria
Het kan misschien zijn dat de e fiets van mihatra meer km opgeeft omdat het smaller banden heeft dan de keola :?:

Re: Aanbeveling aankoop elektri fiets

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 20:52
door Rudolf
Dat is te verwaarlozen. Wat wel uitmaakt is hoe hard de banden zijn opgepompt. Zachte banden bieden meer comfort, maar ook meer weerstand en kost het dus meer energie om de fiets te verplaatsen.

De Mihatra heeft hetzelfde 36 volt systeem en dezelfde 10Ah accu en vermoedelijk dezelfde controller als de Keola, en zo te zien dezelfde Bafang motor, dus zal de aktieradius ruwweg hetzelfde zijn bij gelijke ondersteuning.

Re: Aanbeveling aankoop elektri fiets

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 22:15
door adria
Rudolf schreef:Dat is te verwaarlozen. Wat wel uitmaakt is hoe hard de banden zijn opgepompt. Zachte banden bieden meer comfort, maar ook meer weerstand en kost het dus meer energie om de fiets te verplaatsen.

De Mihatra heeft hetzelfde 36 volt systeem en dezelfde 10Ah accu en vermoedelijk dezelfde controller als de Keola, en zo te zien dezelfde Bafang motor, dus zal de aktieradius ruwweg hetzelfde zijn bij gelijke ondersteuning.

Als alles het zelfde is dan is de keola ongeveer 250€ goedkoper dan de mihatra :idea:
Now dan weet ik het wel hoor :mrgreen:
Heb de mihatra al getest bij een dealer en vind dat de motor toch wel lawaai maakt, is dat bij de keola ook :?:
De verkoper verteld dat het lawaai van de motor na een tijd verdwijnt,maar dat zal wel verkoops praat zijn zeker :mrgreen:

Re: Aanbeveling aankoop elektri fiets

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012, 17:50
door adria
Er wordt verteld dat de e fiets met derailleur 10a 15% lichter loopt dan met een naaf, dan zou ik toch verschillende km verder moeten kunnen rijden met derailleur, of is dat mis gedacht van mij :?:

Re: Aanbeveling aankoop elektri fiets

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012, 21:45
door Rudolf
De motor maakt inderdaad een wat gierend geluid, vooral als je optrekt. Als je eenmaal op snelheid bent dan valt het wel mee en hoor je niet zo veel meer, tenzij je flinke tegenwind hebt en de motor hard moet werken.

Verder zou ik ver weg blijven van een fiets met derailleur. Dat is een kwetsbaar open kettingsysteem wat alleen maar gaat rammelen en ratelen en is gevoelig voor weersinvloeden en is gewoon smerig, vooral als je er met je broek tegenaan komt. Derailleurs zijn voor racefietsen!

Dan heb ik toch veel liever een gesloten systeem met een goede versnellingsnaaf. Qua weerstand zal het niet zo veel schelen. En wat maakt het uit, je hebt toch trapondersteuning :mrgreen:

Re: Aanbeveling aankoop elektri fiets

BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2012, 15:10
door djjr1982
En toch zou ik achteraf liever een fiets met derailleur hebben ipv een nexus 7 versnellingsnaaf.

Ik bezit een Batavus Weekend omgebouwd naar e-bike. Deze fiets fietst erg zwaar in vergelijking met
een fiets met derailleur. Met de ondersteuning aan maakt dit indd niet uit. Maar als je accu een keer leeg is onderweg...
Dat zwaar fietsen is mede de reden van ombouw geweest. Die naaf versnellingen is indd. minder gevoelig voor vuil ed.
maar door het zware trappen vindt ik het meer geschikt voor stads fiets. Voor woon werkverkeer zie ik toch meer in een toerfiets die vaak voorzien zijn van derailleur.