advertentie:

SilentForce-vouwfiets-puzzel: snelheid en nieuwe batterij?

Alle informatie per merk en type Elektrische Fiets
Forumregels
Vermeld in het onderwerp van het forum het Merk en het Type van de elektrische fiets

SilentForce-vouwfiets-puzzel: snelheid en nieuwe batterij?

Berichtdoor Naxxer op di 01 mei 2018, 01:42

Beste mensen,

Wat fijn dat dit forum bestaat en dat ik lid heb mogen worden. Heb zin om aan mijn elektrische vervoers-avontuur te beginnen!

Dan waarom ik lid ben geworden: vanwege een verhuizing naar een buitengebied ben ik geïnteresseerd geraakt in elektrisch fietsen. Ik reis veel met het OV dus een vouwfiets is ook al lang een overweging. Toevallig kon ik een oude elektrische vouwfiets krijgen met helaas een dito oude accu die dus nog nauwelijks lading vasthoudt. Het betreft een oude versie van de SilentForce SF101 (36V batterij à 10Ah) met eenzelfde motor van 180W rated, maar de controller weet ik niet.

Het gedrag van de fiets is als volgt: op het beetje lading dat de accu nog kon vasthouden heb ik ongeveer 1 km op de hoogste stand (3 van 3) over de dijk gefietst voordat de motor uitviel en opnieuw gestart moest worden (verder fietsen kon toen op stand 1 of 2, en per 100 meter op stand 3). De 25 km/u werd niet gehaald. Bijkomstige moeilijkheid is dat het, met de fiets in de zwaarste 'gewone' versnelling, qua tempo niet te doen is om de motor met zelf trappen te ontlasten om 'm niet te doen uitvallen. Ik vermoed dus dat de motor niet genoeg vermogen heeft / omwentelingen maakt om de juiste snelheid te halen.

Conclusie 1: om zowel acculading te besparen als überhaupt meer vooruit te komen heb ik nu bedacht dat ik er ten eerste een crankstel met een (nog) groter tandwiel op ga laten zetten. Slim?

Conclusie 2: er moet een nieuwe accu komen. Echter, ik wil voor de chinese optie gaan, want langer wachten is meer besparen als je goed zoekt.

Mijn belangrijkste vraagtekens betreffen dan de accu: ik begrepen dat het feitelijk geleverde vermogen / behaalde snelheid afhankelijk is van wat de batterij qua ampere kan leveren, wat de controller doorlaat en wat de motor kan verstouwen.

Stel dat ik voor een 36V batterij ga met 20-30 A continue en 60A piek, hoe gaat de fiets zich dan gedragen qua snelheid / uitvallen / oververhitten? Oftewel is dat wel verstandig met dat motortje en die onbekende controller? Of is dat geen risico omdat de motor dat vermogen gewoonweg niet vraagt? En wat zou er gebeuren als ik er een 48V batterij tegenaan gooi en hoe zit het dan met de amps?

(NB. Ik ben niet geinteresseerd in actieradius, 50 km is voor mij genoeg; adequate snelheid / constant vermogen zijn juist wel belangrijk. Ietsje te hard kunnen gaan is een risico dat ik wel wil nemen trouwens. :P)

Ik denk trouwens specifiek aan deze batterij-in-tasje: [url]
https://nl.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 84760.html[/url]

Opmerking tot slot: als backup-plan heb ik nog het ombouwen van mijn fijne stadsfiets tot een elektrische fiets met, ook weer, een chinees kitje, deze lijkt me leuk https://nl.aliexpress.com/store/product/Waterdichte-Elektrische-36v350w-Voor-achter-Bike-Conversie-Kit-Brushless-Hub-Motor-wiel-fiets-Met-Ebike-Systeem/3562004_32852965416.html. Mocht dus eea sneuvelen van die oude vouwfiets, moet mijn (risico)-batterij-aankoop ook / wél op dat setje werken, anders ben ik zuur.

Weten jullie raad? Wat is de oplossing van deze puzzel?
Naxxer

Re: SilentForce-vouwfiets-puzzel: snelheid en nieuwe batterij?

Berichtdoor flippy op vr 08 jun 2018, 07:35

je kan rustig je bestaande accu ombouwen met nieuwe cellen (ik weet nog wel een adresje in nederland) die veel meer vermogen kan leveren. mogelijk moet de regelaar wel worden aangepast. die houd de boel namelijk wel tegen. je kan dus wel een betere accu plaatsen (die chinese zijn NIET beter en rij je stuk) maar je zal niks harder gaan omdat de controller in de fiets het vermogen afgerelt op 250W. die moet dus worden aangepast of vervangen.
flippy
EVN forum Corporal
EVN forum Corporal

Keer terug naar Elektrische Fietsen | Informatie, onderhoud en oplossingen