advertentie:

Review Sparta F8E (nieuwe naam) bijgewerkt

Alle informatie per merk en type Elektrische Fiets
Forumregels
Vermeld in het onderwerp van het forum het Merk en het Type van de elektrische fiets

Re: Review Sparta F8E (nieuwe naam)

Berichtdoor Rudolf op zo 04 dec 2016, 12:31

Een degeneratie van 20% is netjes voor 21 maanden voor Li-Ion en verwachtte je volgens mij ook. Zeker door iemand die weet hoe een dergelijke accu te behandelen. Ik heb ongeveer hetzelfde verlies van mijn LiFePo4, maar dan in vijf jaar wat aangeeft dat LiFePo4 daadwerkelijk duurzamer is. Dit is tevens de reden dat je ze nu nagenoeg niet meer ziet: te duurzaam.

Ook ben ik benieuwd, dat wanneer de accu te slecht wordt, of je zelf de cellen gaat vervangen en hoe het dan gaat met de afgeschermde elektronica in de Sparta en of die te omzeilen is zodat je zelf de cellen kan vervangen.

Desondanks mooi gebruik van de Sparta, want het is wel een mooie degelijke fiets met een mooie en stille DD-motor.
Rudolf
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor Lilith op zo 11 dec 2016, 14:12

Rudolf schreef:Een degeneratie van 20% is netjes voor 21 maanden voor Li-Ion en verwachtte je volgens mij ook. Zeker door iemand die weet hoe een dergelijke accu te behandelen. Ik heb ongeveer hetzelfde verlies van mijn LiFePo4, maar dan in vijf jaar wat aangeeft dat LiFePo4 daadwerkelijk duurzamer is. Dit is tevens de reden dat je ze nu nagenoeg niet meer ziet: te duurzaam.

Ook ben ik benieuwd, dat wanneer de accu te slecht wordt, of je zelf de cellen gaat vervangen en hoe het dan gaat met de afgeschermde elektronica in de Sparta en of die te omzeilen is zodat je zelf de cellen kan vervangen.

Desondanks mooi gebruik van de Sparta, want het is wel een mooie degelijke fiets met een mooie en stille DD-motor.

Hallo,

Die 20% verlies aan capaciteit viel mij ook erg mee om eerlijk te zijn.
Wat ik eigenlijk anders doe dan de meeste mensen is de accu pas laden wanneer deze onder de helft is geladen. Daarbij top ik de accu's wel altijd af (helemaal vol laden), maar ik laad mijn accu pas op in de ochtend als ik 's-middags weg moet. Ik verkort de tijd dat deze helemaal vol moeten staan. Ook laad ik de accu nooit op direct na het rijden. Door ze minimaal 12 uur rust te gunnen komen ze keurig op kamertemperatuur en zijn alle cellen in het pak op dezelfde temperatuur. Buiten koelt de accu vanaf boven het meeste af. De onderkant zit in een rails en blijven daardoor het warmst. Dit kan weinig kwaad zolang je de cellen ook de tijd geeft om te acclimatiseren.
Daarbij berg ik de accu laag bij de grond op omdat het daar het koelste is. Echt speciale dingen doe ik er niet mee. Ik fiets 65 kilometer per week en dit geschied over 2 laadbeurten. Als ik zoals vandaag naar Oss heen en weer fiets dan zet ik hem wind mee in standje 3 en wind tegen in stand 4. Mijn accu is zojuist opgeladen (om 10 uur aan de lader en nu klaar) en wordt over een uur alweer gebruikt. Echt lang zijn ze dan geen 100% geladen. Als ik vanavond terug kom berg ik de accu meteen op en laad ik hem pas weer op als ik hem ga gebruiken.
Zondag is dat 2 x 16,5 kilometer en 2 fietsrondjes in de week van 16 kilometer. Ik zou de hele week op een lading kunnen rondkomen, maar dan ontlaad je ze wel redelijk diep. Mijn laatste exhaustinground op stand 3 bracht me 71 kilometer ver. Op stand 4 is dit al 48 kilometer (23 kilometer minder). In beide gevallen trap ik dan licht mee.

Dan over LiFePO4.
Je doet het netjes met 20% verlies in 5 jaar, maar houd er rekening mee dat de aftakeling van LiFePO4 langzaam begint en steeds sneller gaat. Dit is niet het geval bij reguliere Li-ion cellen. Reguliere Li-ion cellen takelen gradueel af, maar wel sneller. Ook een hele dikke troef is de energiedichtheid. Bij LiFePO4 is deze tussen de 90-110 Wh per kilo. Bij NMC cellen is dit tot 260 Wh per kilo. (Er is minder gewicht nodig voor hetzelfde vermogen aan energie, maar over 3 jaar zal mijn accu duidelijk minder zijn). Ik reken inderdaad 10% per jaar en dat is best streng. 20% per jaar is normaal.

Dus kort samengevat doe ik het zo:
-slechts een zeer korte tijd volgeladen houden (minder dan een paar uur per week).
-meteen gaan fietsen na een laadbeurt
-de accu na het fietsen minimaal 12 uur laten acclimatiseren
-de accu dicht bij de grond bewaren (daar is het het meest koel)
-nooit de ondersteuning langdurig op de maximale stand gebruiken

PS: Die DD motor is een fijne motor inderdaad ;) Hoe bevalt jou elektrisch fietsen?
Wil je alles weten over accu's in voertuigen en toepassingen?
Lees dan mijn werkstuk door. Keurig opgemaakt in PDF en in ABN.
http://docdro.id/DcWC0p4
Sedert 2014 acculeverancier elektrische trolley's Coudewater
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor Rudolf op do 15 dec 2016, 23:10

Hoi Lilith,

In feite ga ik op dezelfde manier met de accu om als dat jij doet. Dus nooit meteen laden en alleen laden als daar reden toe is: minder dan de helft vol, maar het is eerder regel dan uitzondering dat ik hem pas aan de lader gooi als hij op een kwart zit. Ik heb altijd een beetje een raar gevoel als ik 10km fiets en de accu daarna meteen weer aan de lader gooi. Dat heb ik dus ook maar zelden gedaan. Alleen als ik van te voren wist dat ik bijvoorbeeld de volgende dag een lange afstand ging fietsen.

Ook leg ik de accu in mijn slaapkamer waar de temperatuur het laagst is in mijn appartement. Nu heb ik al een aantal weken niet meer gefietst vanwege het weer en heb de accu met ongeveer halve lading weggelegd. Dit heb ik elke winterperiode, als ik de fiets voor langere tijd niet gebruik, zo gedaan.

Dat de degeneratiecurve van LiFePo4 steeds sneller naar beneden gaat naarmate hij ouder wordt wist ik niet. Maar ik heb na vijf jaar helemaal niks te klagen vind ik en zolang ik er nog een kilometer of 50 op wisselende standen mee kan fietsen ben ik tevreden.

Wat de fiets zelf betreft erger ik mij wel regelmatig aan tikjes, rammeltjes, e.d. Vooral het geklapper van de kettingkast ondanks juiste kettingspanning vind ik wel irritant. Hier kun je toch wel merken dat het geen dure fiets is geweest. Mijn volgende fiets moet wel een degelijker type zijn met het liefst een automatische kettingspanner a'la Gazelle, want dat is toch wel een mooi systeem. Qua motor neig ik dan weer naar een Sparta. Maar voorlopig zal het nog niet zo ver zijn denk (hoop) ik.

Verder bevalt het elektrisch fietsen mij nog steeds bijzonder goed en ga er op uit zodra ik er de gelegenheid voor heb en uiteraard het weer aangenaam is.
Rudolf
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Re: Review Sparta F8E (nieuwe naam) bijgewerkt

Berichtdoor Lilith op za 17 dec 2016, 18:54

Openingspost is weer bijgewerkt.
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor Lilith op do 05 jan 2017, 19:16

Hallo,

De afgelopen dagen kon ik kennis maken met temperatuurverschillen en de accu.

Woensdagavond fietste ik mijn ronde met 4 van de 5 ledjes nog aan. Ik vertrok met een warme accu en onder het fietsen werd deze koud. Vlak bij huis sprak ik mijn turbo aan. Het 4e ledje ging meteen weg. Eenmaal thuis de accu weer opgeborgen en vandaag moest ik naar de tandarts.
Ik begon weer met een warme accu en het vierde ledje bleef weer branden totdat ik terug fietste van de tandarts (3 km van mijn huis). Halverwege de terugweg ging het vierde ledje weer uit.
Thuis de accu opgeborgen en vanavond moest ik weer weg met de fiets. Wederom brandde het 4e ledje, maar nu ging deze wel snel weg.
Het warm worden van de accu en het weer afkoelen speelt parten met de interne weerstand. De turbo aanspreken heeft op een koude accu direct een enorme impact. Nu staat mijn dagteller op 48 kilometer en ik heb nog zeker 30% over van de lading over want er branden nog 3 leds van de 5. Echter fiets ik al even op de 3e led en bij 2 ledjes heb je nog 30% over.
Toch berg ik de accu koel op want grote temperatuurverschillen zijn niet zo fijn voor de accu. Als ik thuis kom is de accu echt heel erg koud.
Deze ervaring is gedaan op stand 3 van de 5, dus met middelmatige ondersteuning.
Als ik het zo bekijk vind ik zelf dat de accu het heel goed doet. De 71 kilometer zal ik niet halen met deze koude, maar 60 kilometer zeker wel.

Als ik de formule uit mijn werkstuk er even bijneem:

522 gedeeld door 7 maal 0,8 maal 0,75 dan kom ik uit op
522 Wattuur gedeeld door 7 Wh per kilometer maal 0,8 voor 80% over maal 0,75 voor -5 graden buiten:
44,7 kilometer actieradius.
Hier gaat het mank want die 44,7 kilometer heb ik al overschreden op deze lading. Het kan dus beslist niet anders zijn dat mijn accu NCA cellen bevat. NCA staat erom bekend dat ze goed tegen koude kunnen en dat ze niet verder zijn versleten dan 80% totaal capaciteit over. De factor koude zal wel mank zijn in mijn formule, maar voor heel veel accu's geld deze formule als 'bijna' feilloos.

In dit geval is mijn accu beter dan mijn formule doet vermoeden.

Wat wel kan zijn is dit:
-De accu is getest met een ontlading van 1C. Daarmee is die 83% bepaald.
-Ik ontlaad de accu veel langzamer dan 1C. Ik zit met de middenstand op 0,25C.
-Dus de interne weerstand is gradueel hoger bij hoge belastingen. Vandaar dat die ene led verschoot bij het aanspreken van de turbo met een koude accu.
-Als het geen NCA cellen zijn kan ik dit niet anders verklaren.
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor Rudolf op za 06 mei 2017, 15:16

Ben ik gek of zijn er een heleboel posts verdwenen?
Rudolf
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor Lilith op di 09 mei 2017, 10:29

Dat lijkt er inderdaad op. Maar goed,

Vandaag heeft mijn fiets een beurtje gehad en ik was 35 euro kwijt. Hij kan er weer even tegenaan.
Accu is nog goed. Nog 75-80% restcapaciteit over en dit na 27 maanden. Geen gekke dingen. Ook heb ik de FM gevraagd hoe lang dit type accu nog leverbaar is en er is geen reden tot zorg. Ik schat dat eind volgend jaar de accu vervangen moet worden. Ik moet zeker 35 kilometer kunnen blijven halen en dat gaat nu nog met het grootste gemak, maar als ik zo door ga rekenen zal het eind volgend jaar zover komen. Dan zou ik dus 4 jaar doen met een accu wat voor NCA cellen netjes is.
Als ik dan een nieuwe accu koop blijf ik de oude nog houden om hem echt op te rijden. Alleen neem ik dan de nieuwe accu mee en wissel hem wanneer de oude accu leeg is.
Eind volgend jaar zou de restcapaciteit rond de 60% zitten. 35 kilometer wordt dan discutabel. Ik bedoel 35 kilometer als 50% middenstand en de andere helft op hoge stand.
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor Lilith op do 05 okt 2017, 17:48

Even een korte update van mijn Sparta: hij rolt nog steeds! Met 8450 km op de ODO-meter heb ik nog steeds geen klachten! Hij fietst nog even lekker. De accu is nog steeds in orde en ik heb nog 75% overgebleven vermogen. Hij takelt wel langzaam af, maar na bijna 3 jaar is de accu nog lang niet rijp voor de sloop. Die kan nog wel zeker 2 jaar mee eer deze onder de 50% gaat komen en dan is het wel langzaam tijd voor een nieuwe accu. Dan zou die 5! jaar meegegaan zijn. Valt mij helemaal niets tegen. Ik volg gewoon de instructies van mijn eigen werkstuk op en dat helpt dus blijkbaar goed.
Ik ben nu wel een beetje aan het kijken naar een nieuwe fiets omdat ik deze fiets schenk aan mijn ouders. Hij blijft in de familie en ik blijf hem onderhouden.
Volgend seizoen ga ik over op de Qwic MN330 met 735 Wh accu, Brose middenmotor en NuVinci-naaf. Duur fietsje, maar dan kan ik weer vooruit.
Lilith
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Vorige

Keer terug naar Elektrische Fietsen | Informatie, onderhoud en oplossingen